Personajul este creat de autor pentru a exprima viziunea sa despre
tema literară pe care vrea să o prezinte cititorilor. Este un tip uman cu
trăsături fizice, morale şi intelectuale.
X… este personajul…( principal,secundar,central,alegoric,
pozitiv,negativ)al secvenţei din opera…… scrisă de……... Este personaj..
principal deoarece participă la toate acţiunile, fiind în central acestora /…secundar deoarece participă la
acţiune, având rolul de a pune în lumină personajul principal/ ..central deoarece
ocupă un rol important în acest fragment, dar nu ştim cu siguranţǎ, din
secvenţa dată, dacǎ e personaj principal sau secundar al operei/, …alegoric al
fabulei, deoarece prin personificare el reprezintă o anumită tipologie de
oameni,/ …pozitiv/negativ deoarece este
reprezentantul binelui/răului.
Personajul
întruchipează tipul ….(ţăranului,dascălului,
intelectualului, haiducului, preotului de la ţară, copilului răsfăţat şi
obraznic,soţ, gospodar, avarului,
demagogului, eroului/răufăcătorului).
Statutul social îl prezintǎ pe acesta
ca fiind....( ocupaţia, calitatea ), din...(
localitatea), aparţinând unei familii de condiţie…( medie/ superioarǎ/
inferioarǎ), deoarece...
Aflat la
vârsta ..., el apare într-un moment…( obişnuit / neobişnuit al existenţei sale),
cǎci… Este în conflict exterior cu…(profesor,
coleg, vecin, zmeu, ciocoi)/Fragmentul redă conflictul său interior, personajul doreşte….(scurtă prezentare a subiectului)
Personajul este caracterizat prin mijloace
directe și/sau indirecte .
Apare
caracterizat direct, de către narator ( citat ), de
către alt personaj …( citat ), prin autocaracterizare ( citat ).
Trăsăturile fizice ….. nu sunt prezentate/
abia prezentate/ bine reprezentate / amplu prezentate în acest text:........
(citat ).
Naratorul pune
accent pe trăsăturile morale/sufleteşti , ce sunt conturate prin diverse
mijloace indirecte: numele său, faptele
sale, prin limbajul sǎu, gânduri, comportament, modul de a se îmbrǎca, relaţia
sa cu alte personaje, prin atitudinea faţǎ de ceilalţi, prin reacţia celorlalte
personaje faţǎ de el, etc.
Astfel, numele
său ne sugerează că ….Din faptele lui reiese că...Limbajul său este unul… El se comportǎ faţǎ de ceilalţi cu ..., dovedind
cǎ este ....Din îmbrăcăminte ne dăm seama…
Dacǎ în
familie el este..., în societate devine
...., pentru cǎ.... In relaţie cu personajul …., el se dovedeşte a fi ........, deoarece...... Ceilalţi
îl privesc/îl consideră…..
In concluzie,
prin acest personaj autorul vrea să creeze o situaţie veridică despre ….
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu