Mesajul unei opere literare

…este unul dintre marii nostri poeti/ prozatori/dramaturgi.
Mesajul creatiei ,,… ‘ ‘oglindeste  ideile autorului despre tema operei, care este...........
Astfel, in acest text/ fragment este redat cu talent un crampei de viata /un peisaj/ o scena de familie/o iubire aparte / o stare de spirit/ o atmosfera deosebita/ un personaj ............,prin alcatuirea unui univers imaginar, fictiv. Deci realitatea se imbina cu fictiunea.
..............................................................................................................................................................
 ( Redai cu citate, prin cuvinte proprii, continutul de idei poetice sau rezumatul fragmentului, in 3-4 randuri).
            Sentimentele care se desprind din aceasta opera literara sunt  variate:……………..
 ( ex. minim 3, cu citate din text  –ex . daca e pastel : iubire…(citat), admiratie…(.citat), dragoste de viata…(citat), melancolie, nostalgie, bucurie, exuberant, extaz.)
Ele compun o atmosfera plina de…(mister, compasiune, farmec, tristete, voiosie, ..........................
Sentimentele, starile sufletesti precum si continutul de idei al creatiei sunt transmise cu ajutorul unor imagini artistice variate: vizuale CITAT ), auditive ( CITAT ), olfactive ( CITAT ), statice/dinamice ( CITAT ), cromatice….
            Ele sunt rezultatul imbinarii cu maiestrie a unor figuri de stil marcate de originalitatea autorului: epitete ( CITAT ), repetitii ( CITAT ),inversiuni ( CITAT ), metafore( CITAT ),personificari ( CITAT ), comparatii  etc.
Esenta acestui titlu se reflecta si in titlul sugestiv:,,… ‘’ care concentreaza mesajul textului.
In concluzie, mesajul oricarei opera literare valoroase contine o lectie de viata, de cunoastere........ 
( daca e fabula  vei scrie morala; daca e pastel, vei considera ca acesta ne invata tainele universului inconjurator; daca e opera epica, vei nota ca ne invata despre aspect variate ale lumii, ale sufletului omenesc, ale societatii etc.).

Romanul


 Schelet de argumentare
                     Romanul este o opera epica de mare intindere, cu o actiune complexa, construita pe mai multe planuri narative, discursul narativ poate fi structurat in volume, capitole, personajele sunt numeroase, iar viziunea asupra vietii este ampla si profunda.
                     In primul rand, fragmentul....de...apartine genului epic, deoarece autorul isi exprima indirect viziunea asupra......(ideea fragmentului). Sunt prezente personajele care participa la actiune si un narator omniscient, care dezvaluie.....In mod caracteristic romanului, textul este structurat in capitole, fragmentul dat apartinand capitolului.....(din primul volum/din al doilea volum).
                     In al doilea rand, fragmentul citat contureaza relatia dintre.....,fiind relevant conflictul/conflictele....(scurt rezumat) . Se precizeaza planurile narative si cum sunt acestea prezentate.
                    In concluzie, intrunind toate aceste caracteristici, fragmentul operei literare...de.... este un roman.

Nuvela


Popa Tanda, de Ioan Slavici- argumentare la specie
Nuvela este o specie a genului epic in proza, de dimensiuni medii, cu un singur fir narativ ce prezinta un conflict bine conturat, iar accentul cade pe caracterizarea personajului principal surprins in diferite ipostaze.
Consider ca opera literara ,,Popa Tanda'' se incadreaza in aceasta specie, deoarece respecta toate particularitatile sale.
In primul rand, textul are toate trasaturile unei opere epice: actiune (incercarile preotului Trandafir de a-i schimba pe saraceni), narator omniscient, care relateaza la persoana a III-a (nu arata, sunt de prisos) si personaje (preotul, sotia sa, satenii). In plus, textul are dimensiuni medii, iar intamplarile sunt organizate pe un singur fir narativ.
In al doilea rand, in centrul actiunii se afla parintele Trandafir, surprins in evolutie: de la preotul novice la omul cu experienta in finalul textului, iubit si respectat de consateni, pentru ca a reusit sa le ofere un trai mai bun. Modul de expunere predominant este naratiunea, care interfereaza cu descrierea (prezentarea imaginii celor doua sate) si cu dialogul.
 Coordonatele temporale sunt sugestive, fiind fixate prin cele doua ipostaze ale protagonistului: la tinerete si la senectute, iar spatiul este reprezentat de mediul rural transilvanean.
In concluzie, intrunind toate aceste caracteristici, opera literara ,,Popa Tanda'' de Ioan Slavici este o nuvela.

Caracterizarea unui personaj


            Personajul este creat de  autor pentru a exprima viziunea sa despre tema literară pe care vrea să o prezinte cititorilor. Este un tip uman cu trăsături fizice, morale şi intelectuale.
X… este personajul…( principal,secundar,central,alegoric, pozitiv,negativ)al secvenţei din opera…… scrisă de……... Este personaj.. principal deoarece participă la toate acţiunile, fiind în central acestora /…secundar deoarece participă la acţiune, având rolul de a pune în lumină personajul principal/ ..central deoarece ocupă un rol important în acest fragment, dar nu ştim cu siguranţǎ, din secvenţa dată, dacǎ e personaj principal sau secundar al operei/, …alegoric al fabulei, deoarece prin personificare el reprezintă o anumită tipologie de oameni,/ …pozitiv/negativ  deoarece este reprezentantul binelui/răului.
Personajul întruchipează tipul ….(ţăranului,dascălului, intelectualului, haiducului, preotului de la ţară, copilului răsfăţat şi obraznic,soţ, gospodar,  avarului, demagogului, eroului/răufăcătorului).
Statutul social îl prezintǎ pe acesta ca fiind....( ocupaţia, calitatea ),  din...( localitatea), aparţinând unei familii de condiţie…( medie/ superioarǎ/ inferioarǎ), deoarece...
Aflat la vârsta ..., el apare într-un moment…( obişnuit / neobişnuit al existenţei sale), cǎci… Este în conflict exterior cu…(profesor, coleg, vecin, zmeu, ciocoi)/Fragmentul redă conflictul său interior, personajul doreşte….(scurtă prezentare a subiectului)
Personajul este caracterizat prin mijloace directe și/sau indirecte .
Apare caracterizat  direct, de către narator ( citat ), de către alt personaj …( citat ), prin autocaracterizare ( citat ).
Trăsăturile fizice ….. nu sunt prezentate/ abia prezentate/ bine reprezentate / amplu prezentate în acest text:........ (citat ).
Naratorul pune accent pe  trăsăturile morale/sufleteşti , ce sunt conturate prin diverse mijloace indirecte: numele său, faptele sale, prin limbajul sǎu, gânduri,  comportament, modul de a se îmbrǎca, relaţia sa cu alte personaje, prin atitudinea faţǎ de ceilalţi, prin reacţia celorlalte personaje faţǎ de el, etc.
Astfel, numele său ne sugerează că ….Din faptele lui reiese că...Limbajul său este unul… El  se comportǎ faţǎ de ceilalţi cu ..., dovedind cǎ este ....Din îmbrăcăminte ne dăm seama…
Dacǎ în familie el este..., în societate devine  ...., pentru cǎ.... In relaţie cu personajul …., el  se dovedeşte a fi ........, deoarece...... Ceilalţi îl privesc/îl consideră…..
In concluzie, prin acest personaj autorul vrea să creeze o situaţie veridică despre ….


E.N Varianta 35-2020

Probă scrisă
Limba şi literatura română
Testul 35
● Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
● Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:

Mâncând lupul chiar ca zece,
Era aproape să se-nece
Cu un os ce-n gât stătusă;
În zadar, sărmanul, tusă,
Căci d-a-l scoate
Nu mai poate,
Și-i să pară c-a să moară.
Când, văzând pe o cocoară,
Semn-i face cu picior
Ca să-i deie agiutor.
Iată, pasărea ghibace
Operația-i face,
Ș-acel os
Din gât i-au scos.
Apoi cere legiuită
Pentru lucru mulțămită!
— Mulțămită! – lupu-i zice,
Oare nu ești tu ferice
Că din gât nesățios
Capul teafăr ți l-ai scos?
Sărmănico, fugi din drum,
De mă sperii, te sugrum!

Gheorghe Asachi, Lupul și cucoara

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: teafăr, fugi. 4 puncte
2. Menționează rolul liniei de dialog din secvența: — Mulțămită!. 4 puncte
3. Scrie patru termeni din familia lexicală a cuvântului a face. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conțin diftong din versurile: Când, văzând pe o cocoară,/Semn-i face cu picior / Ca să-i deie agiutor. / Iată, pasărea ghibace / Operația-i face. 4 puncte
5. Numește două moduri de expunere identificate în text. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, motivul pentru care cocorul așteaptă mulţumire. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la specia
literară fabulă a textului dat. 16 puncte

În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi două trăsături ale fabulei;
‒ să prezinți detaliat două trăsături ale fabulei, valorificând textul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citește următorul text:

Cel mai bine adaptat șoim la viața de oraș este vânturelul roșu („Falco tinnunculus”). Este, de fapt,
șoimul pe care îl vom întâlni cel mai des pe continentul european, o pasăre capabilă să vadă în spectru UV […]. Se instalează fără probleme în nișele de clădiri, în aerisirile de la debara sau de la baie, uneori și în jardiniera unde s-au uscat mușcatele de acum un an. Dar, de departe, cel mai important oaspete din orașe este șoimul călător („Falco peregrinus”). Este cea mai rapidă viețuitoare de pe planetă. Da, este încă şi mai rapid decât ghepardul. Atunci când se lansează în picaj, un șoim călător atinge viteze care trec de 330 de kilometri pe oră. Când șoimul călător trece pe deasupra Pieții Universității, stolurile de porumbei învață cât de confortabil este totuși să stai la înghesuială sub o grindă. Un porumbel matur nu are nicio șansă în fața unui asemenea răpitor. Nici nu mai e de mirare că o pereche de șoimi călători trece în patrulare peste Parcul Natural Văcărești, locul unde au fost observate peste 140 de specii de păsări sălbatice.
După ciori și porumbei, pe care oamenii îi urăsc pentru mizeria pe care o fac, probabil că păsările
cele mai detestate din România sunt uliii. Nu există columbofil* care să nu se teamă de ghearele unui
uliu porumbar. La țară, doar apariția unei siluete de răpitor duce la golirea poieții de găini. […] Pentru uliu nu e greu, strânge aripile, vine în picaj și „preia” din voleu tânăra pasăre de curte care nu s-a mișcat vioi la semnalul de alarmă. Pentru țăranul român, diferența dintre uliul porumbar și cel păsărar contează prea puțin. Dacă ajungem la finețuri precum șorecar comun, mare sau încălțat, rezultatul e același. Poate doar la viespar și la șerpar să se manifeste o toleranță mai mare, dar nimic nu întrece furia columbofililor. Nu au fost puține cazurile când oamenii au investit mult în porumbei de curse sau ornamentali și s-au trezit cu stolul zburătăcit. Replica a fost simplă și crudă – capcane cu care să fie prinse răpitoarele.

Ovidiu Neculai Bufnilă, De la șoimi la acvile, în Dilema veche, nr. 743/2018

*columbofil – crescător de porumbei

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– numele celei mai rapide viețuitoare de pe pământ;
– locul unde au fost observate peste 140 de specii e păsări sălbatice. 4 puncte
2. Scrie numele autorului și denumirea publicației din care a fost preluat fragmentul dat. 4 puncte
3. Menționează gradul de comparație și genul adjectivelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: dar nimic nu întrece furia columbofililor. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, propozițiile subordonate, precizând felul acestora: Nici nu mai e de
mirare că o pereche de șoimi călători trece în patrulare peste Parcul Natural Văcărești, locul unde au fost observate peste 140 de specii de păsări sălbatice. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată
predicativă, introdusă prin adverbul relativ când. 4 puncte

B. Redactează o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare cu un
porumbel. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N Varianta 34- 2020

Probă scrisă
Limba şi literatura română
Testul 34
● Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
● Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:

Septembrie cu drumuri de-aramă în pădure,
cu-ntârzieri de cornuri şi povârnişuri moi
pe cari se-opresc din umblet întoarcerile sure
de turme cu talangă şi botul în trifoi,
cu haitele de vânturi goneşte păsări ude
şi toarnă-n desfrunzire făclii cu floarea-n jos,
iar resemnarea-şi rupe un chiot ce se-aude
din via luminată cu pulbere de os.
Cu ochii-nchiși şi părul plăpând arzând în aer,
prin ierburile roşii cu melci pe spin dormind,
în gânduri cu tăişul celui din urmă vaier
şi-n vine inelarea de presimţiri fugind,
mergi singură prin basmul metalic ce se-ncheagă
pe unde-şi trase vara pulpana de azur,
că preajma mea de-altare și-alei te cere-ntreagă
şi-n creştetul simţirii te-nfigi ca plopul dur.
Ştiu: vine-n ţară iarna cu năluciri de sare,
cu punți de somn pe ape ce-n vrajă-ncremenesc,
când lampa te sfințește pe tâmplele amare
și clinchet prinzi de sănii, scăzând pe-un drum domnesc.

Ion Vinea, Dintr-o toamnă (fragment)

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: gonește, pulbere.
4 puncte
2. Menționează rolul cratimei din secvența: cu-ntârzieri de cornuri. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din versurile: pe-un drum domnesc; Cu ochii-nchiși. 4 puncte
4. Selectează două cuvinte care conțin vocale în hiat din secvența: iar resemnarea-şi rupe un chiot ce
se-aude / din via luminată. 4 puncte
5. Precizează tipul de rimă din prima strofă și măsura primului vers al poeziei. 4 puncte
6. Transcrie din textul dat două figuri de stil diferite, precizând felul acestora. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la genul
liric a textului dat. 16 puncte
 În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi două trăsături ale genului liric;
‒ să prezinți detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând fragmentul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citește următorul text:

„Grădina planetară. Cultivarea coexistenței” este titlul bienalei*, și pornește de la metafora botanică
a filosofului şi peisagistului Gilles Clément, metaforă cu o istorie culturală mult mai îndelungată – lumea este o grădină pe care trebuie să o cultivi cu grijă şi căreia trebuie să îi oferi toată atenţia ta. [...]
„Grădina planetară” creată de „Manifesta 12” presupune documentare atentă, intervenții în spaţiu,
peste 50 de artiști şi 20 de locații spectaculoase și alte evenimente colaterale. Practic, bienala e peste
tot, la fel ca toate grijile orașului Palermo, lăsate deoparte în fiecare zi şi reluate odată cu un nou răsărit.
„Grădina planetară” a Manifestei pune în scenă oraşul, aceasta fiind una dintre secțiunile bienalei, dar şi plantele ca resursă fragilă a acestei planete, precum şi acel „out of control”, rețelele invizibile, fluxurile digitale, cea de-a treia secțiune a bienalei.
E fascinant cum lucrările de artă reușesc să rămână aici discrete. [...] De la Palazzo Ajutamicristo,
altfel închis pentru public, dar redeschis cu ocazia bienalei, palat nobiliar din secolul al XV-lea, construit de bancherul Guglielmo Ajutamicristo, care se ocupa cu comerțul cu cereale, pașii ne poartă către Orto Botanico, în Via Lincoln – o grădină spectaculoasă, exotică, născută în 1789, cu păduri de bambuși, arbori bătrâni, imemoriali, spaţii largi cu cactuși înfloriți, nuferi, pești de un roșu aprins, organizare şi, totuși, abandon. Aici, Manifesta intervine la fel de discret, cu câteva lucrări de artă plasate fie în colțuri umbroase de grădină, fie în sere parfumate, cum e cazul cercetării artistului columbian Alberto Baraya, un ierbar cultural, o colecție simbolică de plante artificiale, din Sicilia și Palermo. Te pierzi în această grădină enormă, îmbrăcată în diferite nuanţe de verde, cu plante suculente, plante medicinale și zeci de tipuri de salvie. Arta e şi aici tăcută, cuminte și surprinde delicat grădina şi zumzetul ei, sunetul bambușilor.

Daria Ghiu, Palermo, la pas. Note de călătorie, în dilemaveche.ro

*bienala – eveniment care are loc o dată la doi ani

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– anul în care a fost înființată grădina exotică;
– naționalitatea artistului Alberto Baraya, care a organizat un ierbar cultural. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei și titlul articolului din care a fost preluat fragmentul dat. 4 puncte
3. Menționează felul și cazul adjectivelor pronominale subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: Arta e şi aici tăcută, cuminte și surprinde delicat grădina şi zumzetul ei. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, propozițiile subordonate, precizând felul acestora: E fascinant cum
lucrările de artă reușesc să rămână aici discrete. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată atributivă, introdusă prin adverbul relativ cum. 4 puncte

B. Redactează o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută
într-un parc. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N Varianta 33-2020

Probă scrisă
Limba şi literatura română
Testul 33
● Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
● Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:

Bucătarul împăratului, trezindu-se ca după obicei cu noapte, a dat o raită pe la voinicii cari atuncea
dormeau. Bucătarul, când a văzut balaurul mort, i-a tăiat capetele și cu dânsele în spinare a fost înaintea împăratului, zicând că el a ucis dihania cu satârul, că satârul lui e vrăjit și că nu și-a adus aminte până în noaptea cea lungă.
Împăratului nu-i cam venea să împartă cu bucătarul împărăția pe din două, dar își dăduse cuvântul
și, om de cuvânt și de omenie, ce era, și de bucurie c-a scăpat de noaptea cea lungă și de balaur, a făcut o masă mare la care bucătarul sta în frunte, în locul de cinste al viteazului, pe șapte perne, și îmbrăcat în haine de mătase, cu paftale împărătești de aur, bătute în pietre scumpe. […]
Tocmai când împăratul cu cupa în mână voia să închine în cinstea bucătarului, numai iată că intră
aicea, nepoftit, Român-Verde.
Împăratul l-a întrebat:
— Ce veste poveste, voinice?
— Să trăiești, Măria Ta! Eu am ucis balaurul cel cu șapte capete și am dezlegat vremea de s-a
revărsat ziua după noaptea cea lungă.
Dar bucătarul odată a sărit cu gura și, bătând cu pumnul în masă, răcnea:
— Nu-l crede, împărate, că-l știu eu pe dumnealui, că, de mincinos ce e, i s-a dus buhul ca de popă
tuns. La plăcinte dă înainte și la război înapoi.
Dar împăratul, care nu știa ce să creadă mai curând, a luat pe Român-Verde la întrebat:
— Bine. Zici că tu ai ucis balaurul, dar cu ce dovedești?
Voinicul a prins la limbă și a spus:
— Să dovedească mai întâi... viteazul din fruntea mesei, dacă el a ucis dihania cea cu șapte capete!
— Firește că eu am ucis-o cu satârul meu, că e vrăjit de ielele cele rele. […]
Român-Verde l-a mai întrebat:
— Dar capetele acestea au limbi ori n-au?
Iar bucătarul a început a îngăima:
— De! Ce să zic? Au. Că... poate fi gură de balaur fără limbă?
— Adică vrei să zici că au avut, că acuma nu mai au? a cuvântat voinicul.
— Ba nu! a răspuns bucătarul. Și acuma ieși afară, că eu sunt cel mai mare aicea, că de nu, spun
satârului să-ți taie capul și ție!
Satârul era pus în mijlocul mesei.
— Spune! a grăit voinicul, îndrăzneț.
Lumea de la masă a început a ruga pe bucătar să nu facă una ca-asta. Dar bucătarul, crezându-și
minciunile, înfuriat și fără milă, a poruncit:
— Satâre, ia taie gâtul mincinosului de la ușă!
Dar satârul nici nu s-a mișcat.
Mesenii au început a se uita unul la altul și a zâmbi. Dar împăratul voind să afle adevărul, că-i era
plăcut voinicul după vorbă și după chip, a poruncit slugilor să caute capetele de balaur, de au în gură ori n-au limbă. Și s-a văzut numaidecât că au limbile tăiate.
Bucătarul, când a văzut una ca asta, a început mai domol:
— Așa e, uitasem că balaurul acesta n-a avut limbi niciodată, de aceea înghițea nemestecat. Nu
mai căutați degeaba!
— Ba a avut și numai cine s-a luptat cu dânsul și l-a ucis le poate arăta acuma, a spus
Român-Verde.
***, Balaurul cu douăsprezece capete, basm cules de Alexandru Bardieru

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: răcnea, domol.
4 puncte
2. Menționează rolul virgulei din secvența: — Ce veste poveste, voinice?. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvențele: de bucurie c-a scăpat de noaptea
cea lungă și de balaur, a făcut o masă mare; paftale împărătești de aur, bătute în pietre. 4 puncte
4. Transcrie un cuvânt care conține diftong şi unul care conţine triftong din secvențele: a dat o raită pe la voinicii cari atuncea dormeau; de credeai că a apucat pe Dumnezeu de-un picior. 4 puncte
5. Numește două moduri de expunere folosite în textul de mai sus. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care împăratul acceptă să împartă cu bucătarul său
împărăția. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la specia
literară basm popular a textului dat. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi patru trăsături ale basmului popular;
‒ să prezinți detaliat două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
‒ să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte
Citește următorul text:
La Timișoara are loc, pe 1 și 2 iunie, încă o premieră în România: „Scripta Volant, festival
internațional de zmeie, literatură, muzică şi arte plastice”. „Cărțile își vor lua zborul pe cer, alături de
zmeie, zmeiele se vor lăsa scrise cu poezie, poezia va antrena speranța, speranțele vor aduce zâmbetul
bucuriei. Vom învăța împreună să ne uităm în înalt. Vom reînvăța cum e să fii copil. Vom râde, vom
dansa sub ploaia adusă de actori, vom desena, vom scrie, vom cânta”, descrie cât se poate de plastic
acest eveniment Sorina Jecza, de la Fundația Triade. Înălțătorii de zmeie nu vin doar din România, ci și din Germania, Austria, Turcia şi Ungaria.
Cel mai așteptat moment e programat vineri, 2 iunie, când la sol şi în aer va fi lansat volumul care
a dat numele festivalului: „Scripta volant – O enciclopedie a zmeielor”, de Șerban Foarță. „Himerele
valahe” ale poetului Aurel Șorobetea vor pleca și ele în lume, să-și caute locul. Scriitorii Adina Popescu, Alexandru Potcoavă, Andrei Mocuța, Lia Faur şi Șerban Axinte vor conduce atelierele de lectură şi scriere creativă. Alina Cioară, artist vizual, lansează o provocare la un atelier dada de picto-poezie, iar portretista Lorena Garoiu şi sculptorul Bogdan Nueleanu vor antrena participanții la festival în arta portretisticii şi a modelajului. Asociația cultural-educațională „Melopolis” va organiza ateliere muzicale interactive pentru copii, iar pe 1 Iunie va fi lansat cel mai nou număr al revistei „Fabulafia”. Seara de 1 Iunie se va încheia cu un spectacol de foc şi apă al Companiei de teatru „Phantasia” – Timișoara, în colaborare cu Ort-Iki Babszinhaz Debrecen, regia Dio Zoltan şi Eva Labadi.

Cristina Tomescu, Festival internațional de zmeie la Timișoara: „Scripta Volant”,
de la Șerban Foarță spre copilărie, www.debanat.ro

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– orașul în care se desfășoară festivalul „Scripta Volant”;
– data la care revista „Fabulafia” își lansează cel mai recent număr. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei și sursa articolului din care a fost preluat fragmentul dat. 4 puncte
3. Menționează felul și cazul pronumelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: Cel mai așteptat moment e programat vineri. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, propozițiile subordonate, precizând felul acestora: Vom învăța
împreună să ne uităm în înalt. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată atributivă, introdusă prin adverbul relativ unde. 4 puncte

B. Redactează o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în
timpul unui festival dedicat copiilor. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N Varianta 32-2020

Probă scrisă
Limba şi literatura română
Testul 32
● Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
● Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte
Citeşte următorul text:

Foicica macului,
Jelui-m-aș și n-am cui.
Să mă jelui vântului,
Vântului, Crivățului?
Bate vântul,
Arde câmpul,
Îmi lasă jalea și gândul.
Jelui-m-aș câmpului,
Câmpului și drumului,
Dar mi-e câmpul pustiit,
Tot de jalea mea pârlit.
Jelui-m-aș drumului,
Drumului pustiului,
Dar nici el n-are putință:
Chinul meu n-are credință.
Jelui-m-aș codrului,
Codrului voinicului:
Codrul are frunza verde
Și pe mine nu mă crede.
Foaie verde măr pitic,
Nu mai zi, flăcău, nimic.
N-ai pierit cât ai fost mic
Dar acum, când ești voinic?
***, Jelui-m-aș, cules de G. Dem. Teodorescu

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: bate, chinul. 4 puncte
2. Menționează rolul cratimei din secvența n-are credință. 4 puncte
3. Scrie patru termeni din familia lexicală a cuvântului frunză. 4 puncte
4. Selectează un cuvânt care conține diftong și unul care conține vocale în hiat din versurile: Foicica
macului / Jelui-m-aș și n-am cui. 4 puncte
5. Precizează tipul de rimă din primele patru versuri și măsura versului: Jelui-m-aș câmpului. 4 puncte
6. Transcrie din textul dat o figură de stil, precizând felul acesteia. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la specia
literară doină populară a textului dat. 16 puncte
 În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi două trăsături ale doinei populare;
‒ să prezinți detaliat două trăsături ale doinei populare, valorificând textul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.


SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte
Citește următorul text:

Rezervația de bujori de stepă de la Zau de Câmpie a fost dezvoltată datorită efortului de peste 60
de ani depus de regretatul custode onorific Marcu Sâncrăianu [...].
Cei ce l-au cunoscut pe Marcu Sâncrăianu au auzit și povestea despre cum s-a născut pasiunea sa
pentru bujori. Potrivit poveștii, totul a început în ziua de 10 mai 1923, de Ziua Regelui, când oamenii au ieșit la iarbă verde. La petrecere, a fost invitat și academicianul Alexandru Borza, care și-a dorit să
povestească despre aceste flori, iar Marcu Sâncrăianu, care își însoțea tatăl – primar al comunei Zau de Câmpie – a ascultat cu atenție povestea profesorului. Acesta a spus că, în momentul în care profesorul și-a exprimat temerea că bujorii de la Zau ar putea dispărea, a exclamat: „Nu te teme!”, iar lumea din sat s-a amuzat pe seama lui. Abia câțiva ani mai târziu, oamenii din sat au început să-l ia în serios, întrucât se deplasa zilnic la rezervație pentru a îngriji florile.
Din acel moment, Marcu Sâncrăianu și-a dedicat viața gingașelor flori și a învățat din cărți, deși avea
doar șase clase, cum să îngrijească bujorii de stepă. Aproape zi de zi de atunci – mai ales în perioada
de înflorire și de însămânțare – [...] Marcu Sâncraiu a fost lângă florile sale și a avut grijă să-și
pregătească din timp un ucenic la fel de devotat, pe Octavian Călugăr, care a preluat treptat custodia
rezervației.
În Rezervația de la Zau de Câmpie sunt două loturi [...]. În rezervația de sus, de 2,5 hectare, înainte
de 1950 erau sub 10 000 de exemplare, la inventarul din 2014 erau 20 000 de exemplare, iar în rezervația de jos, care are un hectar, sunt peste 30 000 de exemplare.
Primele semnalări despre bujorul de stepă de la Zau de Câmpie au fost făcute în anul 1846, când
floarea a fost expusă la Viena, într-un ierbar, cu ocazia prezentării florei Transilvaniei.

 Dorina Matiș, Au înflorit bujorii de stepă de la Zau de Câmpie, singurul loc de pe continent
unde au supraviețuit, www.agrerpres.ro

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– localitatea în care se află rezervația de bujori de stepă;
– numele primului custode onorific al rezervației. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei și sursa articolului din care a fost preluat fragmentul dat. 4 puncte
3. Menționează gradul de comparație și cazul adjectivelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: când floarea a fost expusă la Viena, într-un ierbar. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, propoziția principală și o propoziție subordonată, precizând felul
acesteia: La petrecere, a fost invitat și academicianul Alexandru Borza, care și-a dorit să povestească
despre aceste flori. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată completivă directă, introdusă prin adverbul relativ cum. 4 puncte

B. Redactează o descriere literară, de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți un peisaj de câmpie.
12 puncte

În compunerea ta, trebuie:
– să prezinți două caracteristici ale peisajului ales;
– să utilizezi două figuri de stil diferite;
– să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N.Varianta 31-2020


Testul 31
● Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
● Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:

Cu toate stăruințele mele, până să sfârșesc scrisoarea, Ilie Chioarul n-a vrut cu niciun chip să se
așeze pe scaun. În picioare, lângă birou, nu-și dezlipea ochii de la foaia pe care se înșirau slovele. Ca
toți neștiutorii de carte, socotea scrisul o tainică vrăjitoare pe care nu îndrăznea să o turbure.
În mâinile uriașe și păroase, își frământa pălăria, țistuindu-și băiatul neastâmpărat. Dar copilul
pierzând sfiala de la început, în vârful picioarelor, se apropia de cadrele de pe pereți, de rafturile
bibliotecii, de statuetele așezate pe etajere, cercetând totul cu ochi uimiți și lacomi.
Pe sub gene îl urmăream din când în când, cum abia îndrăznea să atingă o carte ori să răsfoiască
un album. În privire îi străluceau atâta curiozitate inteligentă și atâta dorință, că i-am făcut semn rumânului să-l lase în pace.
Apoi, încheind scrisoarea pe care plugarul o înfășură, cu deosebită grijă, în basma și o strecură în
chimir, am ieșit să-l întovărășesc câțiva pași, la vale, spre sat. Încetinind mersul sub teii care stropeau
încă picuri de ploaie, i-am dat câteva sfaturi. I-am hotărât și un mic ajutor, cât timp copilul îi va umbla prin școli. Turburat, nu găsea cuvintele cu care să-mi mulțumească îndestul.
Iar cum băiatul trecuse înaintea noastră, călcând cu picioarele goale pe o potecă udă, fără grijă, și
șfichiuind cu o nuia crengile teilor, din care se scutura un ropot de stropi, ne-am trezit îngândurați deodată amândoi. Vietatea aceasta, neisprăvită, crudă, deprinsă încă să nu se depărteze de vatră mai mult ca un pui de aripa caldă a cloștei, începând de mâine va fi împinsă fără milostivire în viață. În internatul acela din Iași, unde răspunsurile lui istețe îl făcuseră primit la învățătură, peste câteva zile va fi prins în cleștele puternic al grijilor, din care strânsoare nu-i va mai fi îngăduit să scape niciodată. Scrisoarea mea pentru un atotputernic de acolo nu avea să-i ușureze cu mult amarul... Cu ochii abia deschiși la arzătoarea mistuire a vieții, va începe de fraged munca cea silnică.
Badea Ilie îmi împărtăși nu știu pentru a câta oară bucuria și îngrijorările. Petrică al lui minunase
de la început învățătorul. Între oameni necăjiți și simpli, răsărise deodată cu o minte ascuțită, luminoasă ca o floare rară, crescută între buruieni de rând. Căci muncitorul care pășea rar alături de mine recunoștea cu umilință că nici el, nici nevastă-sa n-au strălucit vreodată prin cine știe ce ascuțime de minte. Copilul acesta le venise ca un har dumnezeiesc, să le aducă bucurie, și în viața lor întunecoasă și cu cerul închis, nădejdi îndrăznețe. Acolo, la școala unde umblă atâția feciori de domni, învățătura îi va fi mai ușoară. Se va deprinde cu alte obiceiuri; se va pregăti pentru lumea în care fără doar și poate, îl vor înălța cărțile.
Aceste gânduri mi le împărtășea tărăgănat Ilie Chioarul, ciugulind în treacăt spicul răscopt a ierbei
printre care curgea poteca... Și grăind, cu privirea își dezmierda odrasla care ajunsese departe, vioi și
neastâmpărat ca un adevărat fiu al câmpurilor.
 Cezar Petrescu, Fiul câmpurilor

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: stăruințele, sfiala.
4 puncte
2. Menționează rolul virgulelor din secvența : se apropia de cadrele de pe pereți, de rafturile bibliotecii, de statuetele așezate pe etajere. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvențele: socotea scrisul o tainică vrăjitoare pe care nu îndrăznea să o turbure; Între oameni necăjiți și simpli. 4 puncte
4. Desparte în silabe următoarele cuvinte: bibliotecii, curiozitate, ascuțită, odrasla. 4 puncte
5. Formulează, în câte un enunț, două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, cum se numește fiul lui Ilie Chioarul, așa cum reiese din textul dat.
4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să caracterizezi un personaj din
textul dat. 16 puncte
 În compunerea ta, trebuie:
‒ să prezinți două trăsături ale personajului ales, prin valorificarea textului dat;
‒ să ilustrezi două modalităţi de caracterizare a personajului ales, prin câte o secvență comentată;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citește următorul text:
Rezervația Naturală Dumbrava Vadului, cunoscută mai ales sub denumirea de Poiana Narciselor,
este cea mai mare din Europa şi este arie protejată. Se întinde pe nu mai puţin de 400 de hectare şi doar aici puteți vedea, începând cu luna mai, milioane de narcise înflorite.
Poiana Narciselor este o adevărată minune a naturii. Cine ajunge la Vad în luna mai poate admira
sute de hectare şi milioane de narcise înflorite. Oriunde vezi cu ochii, narcisele te îmbie să le miroși.
Se spune că mirosul florilor se simte de la sute de metri distanță. Turiștii se pot relaxa astfel într-un
adevărat paradis natural, înconjurați doar de flori, verdeață şi multă liniște. Pentru că este o arie protejată, culesul narciselor este interzis. La fel şi cositul ierbii. Localnicii spun că solul este special şi, de aceea, an de an, florile răsar la fel de frumoase: „Ceva este deosebit aici. Nicăieri în țară nu mai există aşa ceva.
Solul are ceva deosebit. În fiecare an, ne minunăm de frumusețea florilor. Chiar dacă le vedem de-o
viață, mereu ai ceva nou de descoperit. Turiștii care vin aici sunt foarte încântați. Mulți rămân muți de
uimire. Cu toate că este interzis să culegi flori, puțini rezistă şi tot iau câteva fire. Rezervația s-a păstrat pentru că nu a fost atinsă de pesticide şi de alte lucruri artificiale. Este o minune a naturii ce nu a fost alterată de mâna omului”, a spus Gheorghe Mermenean, locuitor din Vad. Pe lângă narcise, în aria protejată creşte o mare varietate floristică, incluzând specii vegetale de gălbenele, bulbuc de munte, coada-vulpii, stupiniță etc., dar şi o faună diversă de mamifere, păsări, reptile şi amfibieni, insecte, printre care mulți fluturi rari.

 Simona Suciu, Poiana Narciselor, locul fermecat în care milioane de flori înfloresc în luna
mai – de unde vine numele narcisei, www.adevarul.ro

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– suprafața pe care o ocupă Poiana Narciselor;
– motivul pentru care culesul narciselor este interzis. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei și sursa din care a fost preluat fragmentul dat. 4 puncte
3. Menționează diateza și timpul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: Chiar dacă le vedem de-o viață, mereu ai ceva nou de descoperit. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, propoziția principală și propoziția subordonată, precizând felul
acesteia: Cine ajunge la Vad în luna mai poate admira sute de hectare şi milioane de narcise înflorite.
4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată atributivă, introdusă prin adjectivul pronominal relativ ce. 4 puncte

B. Redactează o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută într-o
poiană. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N Varianta 13-2020

Testul 13
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:
O babă și-un moșneag ieșiră cătră lumina dinspre carele Lipscanului. Femeia venea înainte, omul ceva mai îndărăt, cu capul puțin înălțat și părând a asculta cu mare luare-aminte zvoana și glasurile de la focul nostru.
Bătrânul e orb, mi-am zis eu privindu-l. Pare a-l trage baba după dânsa c-o frânghioară, însă el
pășește pe urma ei fără greș către mirosul fripturii și larma sfatului.
Baba purta broboadă de ștergar alb, catrință și sumăieș* scurt. Orbul era și el îmbrăcat ca muntenii,
cu pălărioară neagră și strai alb, iar cojocelul îl ținea numai pe umeri; și de sub cojocel, de la subsuoara stângă, îi atârna cimpoiul, cu clonțul spre pământ... Când se simți aproape, orbul se opri, numai baba mai făcu câțiva pași cătră foc. El se opri și lumina îi bătea obrazul neclintit împresurat de barba albă.
Mulți dintre tovarășii mei nu-l băgaseră încă în seamă. Numai jupânul negustor de Lipsca,
înțelegând despre ce e vorba, începu a râde.
— Mătușă Salomie, zise el, tot n-ai scăpat de moșneagul cel chior? Văd că se ține hojma* de dumneata.
— Așa-i, jupâne, răspunse ea cu vioiciune și subțire, însă fără răutate. […]
Bătrânul zâmbea, ațintind spre foc ochii lui de albușuri coapte.
— Mie-mi plac tovărășiile vesele, vorbi el c-o voce blândă și joasă. Îmi place și vinul nou, și friptura
de pui în țiglă. Foarte-mi place s-ascult istorisiri. Și să spun și eu câte știu din trecute vremi.
Comisul Ioniţă se întoarse spre orb; şi după ce-l privi îl întrebă cu mirare: […]
— Dar istorisiri ştii să spui?
— Ştiu, ca oricare om, de ce să nu ştiu?
— Văd că te lauzi, însă află că istorisiri ca mine şi ca prietinul meu căpitanul Neculai Isac nu-i
nimeni să ştie în toată ţara asta a Moldovei.
— La asta eu nu mă pun împotrivă […].
— Vra să zică […] nu ştii numai să bei şi să mănânci; ştii să şi cânţi.
— Ştiu şi asta, stăpâne, din mila lui Dumnezeu. Ştiu şi altele. […] Adă-ți aminte, liță Salomie, de
vremea când purtai la gât mărgăritar […].
— Cum? Știi și ce-i mărgăritarul? se miră comisul Ioniță.
— Știu, căci l-am văzut și eu o dată lucind. Mărgăritarul, cinstite stăpâne, e o piatră scumpă care
se găsește în scoici, la mare. Cum îi acuma, într-o noapte de toamnă, când marea-i lină, ies anume
scoici la mal și se deschid la lumina lunii. Și aceea în care cade o boabă de nisip se închide și intră la
adânc. Iar din acea boabă de nisip se naște mărgăritarul.
— Acest orb sărac are, după câte văd, destulă înțelepciune, vorbi negustorul de Lipsca. […]
— Rămânând fără vedere încă de pe când eram copil, am ieșit din sat de la noi și-am pornit în
lume. Şi oploşindu-mă într-o iarnă, pe apa Prutului, la o perdea de oi, am stat pe lângă nişte baci bătrâni la focuri care nu se mai stingeau niciodată. Şi acei baci vechi din pustie m-au învăţat lângă foc acest cântec […]. Iar după ce m-am despărțit de acei baci […], am umblat hoinărind pe unde am vrut, prin târguri și sate, și pe la iarmaroace mari.
Mihail Sadoveanu, Orb sărac (fragmente)

*Sumăieș – diminutiv de la suman, o haină țărănească lungă (până la genunchi)
*hojma – mereu

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: lină, hoinărind. 4 puncte
2. Menționează rolul virgulei din secvența: — Mie-mi plac tovărășiile vesele, vorbi el. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvențele Bătrânul e orb; cu pălărioară neagră și strai alb. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conțin vocale în hiat din secvența: Văd că te lauzi, însă află că istorisiri ca mine şi ca prietinul meu căpitanul Neculai Isac nu-i nimeni să ştie în toată ţara asta a Moldovei. 4 puncte
5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, motivul pentru care negustorul de Lipsca îl apreciază pe orbul sărac. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să caracterizezi un personaj din
textul dat. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să prezinţi două trăsături ale personajului ales, prin valorificarea textului dat;
– să ilustrezi două modalităţi de caracterizare a personajului ales, prin câte o secvenţă comentată;
– să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citeşte următorul text:
În Antichitate, era renumit cultul pentru flori la popoarele Orientului, respectiv în China, India şi
Japonia. Parcuri imense de flori împrejmuiau palatele împăraţilor chinezi, cu flori precum azaleea,
camelia, crinul, lotusul sau trandafirul. Grădinile indiene ofereau şi ele un sortiment floricol variat,
caracterizat de vegetaţia naturală luxuriantă. Japonia, pe de altă parte, era vestită pentru celebrele
aranjamente florale Ikebana, notează prof. dr. Florin Toma în cartea „Floricultură şi Artă florală”. […]
Oamenii au început încă din acea perioadă să folosească florile în scopuri diverse, demne de
menţionat fiind şi grădinile suspendate ale Semiramidei din Babilon, care au constituit una dintre „cele 7 minuni ale lumii antice”. Iranul era şi el celebru pentru grădinile sale, aşa-numitele paradisuri în care se cultivau atât arbori, cât şi multe flori, precum toporaşi, zambile, lalele, narcise, maci, trandafiri, crini, liliac şi mirt. De altfel, Iranul era numit Ghiulistan (trandafir), iar capitala sa – Susa (oraşul crinilor). Tot din perioada Antichităţii datează cunoaşterea florilor şi în spaţiul european, dar aceasta nu se ridica la rangul grădinilor orientale. În Europa, florile reprezentau o ofrandă adusă zeităţilor sau personalităţilor, un exemplu edificator în acest sens fiind denumirile date florilor în Grecia antică, precum Narcissus, Adonis, Iris, Nemessis. În Egipt, numeroase grădini erau decorate cu fântâni, arbori pletoşi şi foarte multe flori, printre care maci, trandafiri, albăstrele, crini, rezede, mirt, dar cea mai importantă era lotusul. La romani, florile se bucurau de o atenţie deosebită, subliniază autorul Milea Preda, în volumul „Floricultura”. Poetul Horaţiu spunea că
„plantele de ornament, trandafirii şi mixandrele, au luat locul altor plante mai folositoare”. În celebrele „grădini romane”, locul principal era ocupat de flori, folosite la împodobirea templelor, a locuinţelor şi a băilor, iar printre cele mai apreciate erau lalelele, zambilele, narcisele, violetele, gladiolele, iar garoafele şi trandafirii se cultivau iarna sub sticlă. Pe vremea împăratului Seneca, la Roma, se plantau flori în ghivece, iar împăratul Nero (54-68) patrona aşa-numitele „ploi” cu petale de trandafir, închinate zeiței Venus.

Andreea Onogea, Marina Bădulescu, Plante ornamentale: Introducere în lumea florilor,
www.agerpres.ro

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– numele țării unde se afla „orașul crinilor”;
– numele împăratului roman pe vremea căruia se plantau flori în ghivece. 4 puncte
2. Scrie sursa și titlul articolului din care este extras fragmentul. 4 puncte
3. Menționează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: garoafele şi trandafirii se cultivau iarna sub sticlă. 4 puncte
5. Transcrie propoziția principală și o propoziție subordonată din fraza următoare, precizând felul
subordonatei: Oamenii au început încă din acea perioadă să folosească florile în scopuri diverse, demne de menționat fiind şi grădinile suspendate ale Semiramidei din Babilon, care au constituit una dintre „cele 7 minuni ale lumii antice”. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată subiectivă, introdusă prin conjuncția subordonatoare că. 4 puncte

B. Redactează o compunere de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută
într-o grădină cu flori. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal;
– să respecți structura specifică tipului de compunere cerut;
– să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N. Varianta 12-2020

Testul 12
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:

A fost odată un împărat ca toți împărații. Și a dobândit abia la bătrânețe un fecior, care, de cum
s-a născut, a început să plângă: și plângi... și plângi, dar nu așa ca toți copiii, să mai stea și el acolo, o
clipă, două, ca să răsufle și să se odihnească. Aș... ăsta plângea întruna, de să-și rupă baierele inimii și
nu alta.
Acu', împăratul și împărăteasa au încercat a-l domoli cu fel de fel de vorbe drăgăstoase și
mângâieri, zadarnic însă. Atunci, doica feciorului de împărat i-a spus:
— Măria Ta, făgăduiește-i că i-o dai de mireasă pe Fata din Dafin! Poate o să tacă!
— Oare?! Întrebă împăratul cu mirare. Crezi, doică? Să încerc. Hai, taci, dragul tatii fecioraș, taci
că ți-oi da de mireasă pe Fata din Dafin, taci, dragul tatii!
Și iată că, la aceste vorbe, copilașul împăratului încetă dintr-odată plânsul, oftând obosit, și
începu să gângurească vesel.
Împăratul spuse ușurat:
— Of, că mi-a scos peri albi, numai în câteva ceasuri! Da' tu de unde ai știut, doică, de Fata din
Dafin?
— Iaca am visat întâmplarea asta, Măria Ta, răspunse doica, și văd că s-a potrivit visul, spre
binele nostru al tuturor.
Dar anii trecură repede, ușor, pe nebăgate în seamă, și Graur cel cu părul de aur, feciorașul de
împărat, se făcu de însurat. Și cum s-a întâmplat n-aș putea să vă spun, a aflat pesemne de la slujitori
că mireasa făgăduită lui, încă din pruncie, e preafrumoasa Fată din Dafin. Hai la împărat și împărăteasă, așa pe nepusă masă, să-i întrebe de mireasă.

***, Fata din Dafin, basm popular românesc

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: a domoli, drăgăstoase. 4 puncte
2. Menționează rolul semnului două puncte din secvența: Împăratul spuse ușurat: — Of, că mi-a scos peri albi. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvențele: copilașul împăratului încetă dintr-odată și văd că s-a potrivit visul, spre binele nostru al tuturor. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conțin diftong din secvența a aflat pesemne de la slujitori că mireasa
făgăduită lui, încă din pruncie, e preafrumoasa Fată din Dafin. 4 puncte
5. Scrie două moduri de expunere identificate în textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, motivul pentru care fiul de împărat a încetat să plângă. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la specia
literară basm popular a textului dat. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi patru trăsături ale basmului popular;
‒ să prezinți detaliat două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
‒ să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.


SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citeşte următorul text:

Dafinul este un arbore veşnic verde. Creşte în climate asemănătoare celui mediteraneean, fie
cultivat, fie în sălbăticie.
În zonele calde poate atinge o înălţime de 18 metri. Înflorește în luna mai şi face ciorchini de
flori albe. Fructele sunt mici, de culoare roşie-albăstruie, care mai apoi se transformă în negru, mari de circa 12 milimetri.
Frunzele de dafin sunt ovale, ascuţite şi netede, au lungimi între 2 – 8 centimetri şi pot fi recoltate
în orice perioadă. Când sunt proaspete, ele au o culoare verde-închis şi sunt strălucitoare. Când sunt
uscate, au o culoare verde-măslinie şi sunt mate. Aroma este caldă şi destul de iute atunci când frunza
e sfărâmată, eliberând acizii aromatici. Gustul e foarte aromat şi uşor amar. Aceste frunze uscate trebuie să fie întregi şi să aibă o culoare verde-măslinie. Dacă sunt maronii, înseamnă că şi-au pierdut aroma.
Dafinul provine, probabil, din Asia Mică. Astăzi creşte în toată zona mediteraneeană, iar Turcia este unul dintre principalii exportatori din lume ai acestui condiment. Din cauza slabei rezistenţe la frig, dafinul nu poate fi cultivat în regiunile nordice.
 Frunzele de dafin au fost considerate sfinte, fiind asociate unui cult al zeului Apollo în Grecia
antică. Deşi, la început, învingătorii la Olimpiade – care aveau loc în onoarea lui Zeus, la fiecare patru ani, începând din 776 î.Hr., în Olimpia – erau decoraţi cu o coroană împletită din mlădiţe de măslin, apoi au fost răsplătiţi cu coroane de dafin. Trecerea de la măslin la dafin s-a datorat influenţei jocurilor pythiene, ţinute în onoarea lui Apollo, la Delphi, începând cu anul 582 î.Hr. Mai târziu, împăraţii romani au folosit coroana de dafin ca simbol al zeului Apollo. Astăzi, frunzele de dafin sunt folosite foarte des în bucătăria europeană la supe, tocane, sosuri, murături şi cârnaţi; de asemenea, câteva mâncăruri din peşte datorează mult acestui condiment.

Mira Tănase, Foile de dafin, de pe arborele veşnic verde, www.timpul.md

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– o caracterisitcă a formei frunzei de dafin;
– cu ce erau decorați învingătorii la Olimpiade, după anul 582 î.Hr. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei și titlul articolului din care este extras fragmentul. 4 puncte
3. Menţionează modul și timpul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: În zonele calde poate atinge o înălțime de 18 metri. 4 puncte
5. Transcrie, din secvența următoare, propoziția principală și o propoziție subordonată, precizând felul acesteia: Aceste frunze uscate trebuie să fie întregi şi să aibă o culoare verde-măslinie. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată
completivă directă introdusă prin pronumele nehotărât orice. 4 puncte

B. Redactează o compunere de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută
într-o zi călduroasă. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal;
– să respecți structura specifică tipului de compunere cerut;
– să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N.Varianta 11- 2020

Testul 11
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:

La cotitura drumului din vie
Ce suie-n limpezimea lui Prier,
În zori de zi m-opresc să nu mă știe
Un piersic proaspăt înflorit pe cer.
Cum se desface neted din lumină
Și-i frânge clarul tremur cu nesaț:
Un tânăr zeu pe țărmul de colină
Mi-aduce scoici trandafirii pe braț.
Și cum prin vânt, cu ramuri aripate,
Se-avântă-n trunchiul zvelt ca-ntr-un picior
Și zvârlă capul luminos pe spate.
Aerian încremenit în zbor —
Să fie trup de om îmi e rușine
Și îmi blestem făptura mea de azi...
Prier, tu frate bun, mă fă ca tine:
Un piersic cu dumnezeesc obraz.
 Ion Pillat, Piersicul
*Prier – (înv. și pop.) luna aprilie

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: drumului, zvelt.
4 puncte
2. Menționează rolul cratimei din versul: Ce suie-n limpezimea lui Prier. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din versurile: Un piersic proaspăt înflorit din cer și Mi-aduce scoici trandafirii pe braț. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conțin diftong din primele două versuri ale poeziei. 4 puncte
5. Precizează tipul de rimă din poezie și măsura ultimului vers. 4 puncte
6. Transcrie un epitet și o metaforă din poezie. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la
genul liric a textului dat. 16 puncte
 În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi două trăsături ale genului liric;
‒ să prezinți detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând fragmentul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citeşte următorul text:

România, țară de mărime mijlocie, pe lângă cele circa 270 de orașe, păstrează peste 13000 de
sate, grupate în 2688 de comune. Acestea sunt răspândite pe toate treptele de relief – și România are
un relief variat (deltă, câmpie, deal, podiș, munte) – de la nivelul mării sau apropiat de acesta, cum sunt satele de pe țărmul Mării Negre și din Delta Dunării, până la 1000 – 1200 de metri altitudine în toți Carpații românești, atingând chiar 1600 de metri în cazul unor sate din Munții Apuseni, record de înălțime în România și chiar pe întregul continent european.
Unitățile de relief au influențat, în bună măsură, printre altele, mărimea și forma satelor. De pildă,
cele din câmpie și din unele podișuri mai netede sunt mari și au o structură de tip adunat, cu casele
dispuse de-a lungul unor străzi ce se intersectează în unghi drept; o formă aparte o reprezintă satul
compact, cu casele lipite perete de perete, cu porți mari care maschează curțile interioare – acest tip, de influență germană, fiind prezent mai ales în Transilvania de Sud. În zonele colinare și de podiș predomină satele mijlocii, cu o structură răsfirată, respectiv casele printre livezi și vii. În zonele montane propriu-zise satele sunt, de regulă, mici (sub 500 de locuitori) și au o structură risipită, respectiv cu gospodării aflate la distanțe mari unele de altele, fiind despărțite, de regulă, prin întinse fânețe și pășuni.
 Silviu Neguț, Valențe turistice ale satului românesc, în Geografia turismului

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– altitudinea maximă la care se găsesc sate românești;
– zona în care satele au o structură risipită. 4 puncte
2. Scrie numele autorului și titlul publicației în care a apărut fragmentul dat. 4 puncte
3. Menționează felul și cazul pronumelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se exprimă: În zonele colinare și de podiș predomină satele mijlocii. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, o propoziție principală și propoziția subordonată, precizând felul
acesteia: De pildă, cele din câmpie și din unele podișuri mai netede sunt mari și au o structură de tip
adunat, cu casele dispuse de-a lungul unor străzi ce se intersectează în unghi drept. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată subiectivă, care să aibă ca termen regent verbul personal a păstra. 4 puncte

B. Redactează o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută
într-un sat. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

E.N.Varianta 28-2020

Testul 28

● Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
● Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I 40 de puncte

Citeşte următorul text:

Leul flămând fiind foarte,
Ş-alergând după vânat,
Îndat-a întâmpinat
Un biet iepure fugind,
Carele fiind aproape,
Îl avea prânz bun gătit.
Mai mult de n-ar fi poftit,
Nici la alt mai lăcomind.
Dar văzând un cerb departe,
Pe iepure l-a lăsat,
Socotind c-a căpătat,
Prânz mai gras şi mai plăcut.
Iepurele, sărăcuțul,
Cum îl văzu c-a pornit
Spre cerb leul cel cumplit,
El se făcu nevăzut.
Cerbul iar făcu aceasta;
Fiind şi mai depărtat,
Află prilej de scăpat
Toţi doi pe leu înșelând.
Atunci lacomul, îndată,
Să-ntoarse la iepuraș,
Mai semeț şi cu curaj,
Ca spre gata alergând.
Viind la loc ș-aflând urma,
Nu că prânz a căpătat
Dar nici seara n-a cinat,
Ci-a rămas gemând căit.
Iată dară lăcomia
Că l-a făcut d-a pierdut
Şi ce gata a avut,
Lacomul nemulţumit.

Barbu Paris Mumuleanu, Leul şi iepurele

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Notează câte un antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: departe, curaj.
4 puncte
2. Menționează rolul cratimei din structura n-ar fi poftit. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din versurile: Atunci lacomul, îndată, / Să-ntoarse la iepuraș. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conțin vocale în hiat din primele șase versuri. 4 puncte
5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, cum a reușit să fugă iepurele din ghearele leului. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la specia
literară fabulă a textului dat. 16 puncte

 În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi două trăsături ale fabulei;
‒ să prezinți detaliat două trăsături ale fabulei, valorificând textul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citește următorul text:

Gheorghe Vrînceanu rămâne legat de geometrie, de această știință secretă cândva, cunoscută doar
de puținii inițiați ai comunității pitagoreice, care numai datorită pierderii unei sume de bani și nevoii de a o recupera au hotărât, la un moment dat, s-o divulge publicului. Se va ocupa și de mecanică, de teoria relativității și de alte domenii.
Explică astfel interesul său de o viață pentru geometrie: „E mai intuitivă decât alte discipline
matematice, decât algebra, spre exemplu. Mi-au plăcut domeniile matematicii în care intuiția joacă mare rol. Geometria pornește de la noțiunea că spațiul în care trăim e mai ușor de văzut cu ochii minții și m-a interesat ceea ce se descoperă mai ușor cu ochii minții. M-au atras acele probleme frumoase pe dinăuntru, nu capitolele complicate, grevate de mult simbolism. Adevărurile sunt aceleași în matematică.
Dar eu am ales mereu demonstrațiile simple. De câte ori am întâlnit o demonstrație sofisticată n-am avut încredere, e pândită de erori, am evitat s-o trec în cărțile mele”.

Romulus Balaban, Gheorghe Vrînceanu, în vol. Români celebri

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– subdomeniul matematicii de care este legat numele lui Gheorghe Vrînceanu;
– o teorie care l-a preocupat pe celebrul matematician. 4 puncte
2. Scrie numele autorului și denumirea publicației din care a fost preluat fragmentul dat. 4 puncte
3. Menționează felul și modul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: Explică astfel interesul său de o viață pentru geometrie. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, două propoziții subordonate diferite, precizând felul acestora:
Geometria pornește de la noțiunea că spațiul în care trăim e mai ușor de văzut cu ochii minții și m-a
interesat ceea ce se descoperă mai ușor cu ochii minții. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții, în care să existe o propoziție subordonată
completivă directă, care să aibă ca termen regent verbul a rezolva. 4 puncte

B. Redactează o compunere, de 150 – 300 de cuvinte, în care să descrii un profesor pe care îl
admiri. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să prezinți două trăsături ale profesorului ales;
– să utilizezi două figuri de stil diferite;
– să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerințelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziției – 2 puncte; coerența
textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conținutului – 2 puncte;
respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuație – 3 puncte; așezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).