Poveste africana

Capra, leul şi şarpele: Poveste africană din Zair

Demult de tot, leul se plimba cu capra la marginea junglei. Nu departe de pădure se aflau colibele oamenilor. Dar ei nu intrau în junglă niciodată; atât doar că despărţise satul lor de ea printr-un gard înalt de nuiele.
 –         Ce mai veşti din pădure, dragă prietene? îl întrebă capra pe leu.
–         Tocmai vin de la un ospăţ pe care l-am dat în cinstea unor prieteni ai mei. Au venit leopardul, hiena, lupul, taurul sălbatic, zebra şi şacalul.
–         Cred că v-aţi distrat de minune, că de mine, ce să zic, aşa nebăgată în seamă ce mă aflu! Dar n-am a mă plânge; pasc iarba şi mă odihnesc la umbra copacilor din marginea junglei. Mă mulţumesc cu ce am şi sunt fericită.
–         Cum?! răcni leul furios. Vrei să spui că nu mă invidiezi pentru puterea şi măreţia mea? Când rag o dată de furie, toate fiinţele pădurii nu ştiu în ce cotloane să se mai ascundă!
–         Eu n-am avut cum să cunosc puterea şi măreţia ta, leule; aşa că n-am de ce să te invidiez.
–         Cum, chiar n-ai aflat de puterea mea, că sunt supranumit regele animalelor?
–         O fi cum spui tu, dragă prietene, dar să ştii că este altul, mult mai de temut că tine în junglă.
–         Care e acela??! Dă-i numele repede şi jur să-l sfarm cu o singură labă.
–         Chiar vrei să te măsori cu el? Ştii cine este? E şarpele! răspunse capra. Şi n-aş vrea să-l am prin preajmă niciodată.
–         Ceee??! Jivina aceea târâtoare, să fie mai puternică decât mine?? Glumeşti, dragă capră.
–         Ba nu glumesc deloc. De vrei să te înfrunţi cu el, eu îţi mijlocesc întâlnirea.
–         Chiar acum! răspunse leul, nerăbdător.
–         Atunci pun un rămăşag împotriva ta, leule.
–         Bine, ce rămăşag pui?
–         Să-mi aduci chiar acum o sută de ciorchini de banane pe câmpul de luptă, uite, chiar sub acel copac uriaş de colo.
–         Şi dacă pierzi ? o întrebă leul.
–         Atunci voi rămâne sclava ta şi te vei folosi de mine cum vei voi.
–         Bine, zise leul. Eu mă duc să-ţi aduc bananele, iar tu cheamă şarpele să se bată cu mine.
 Şi leul plecă după banane. Capra merse acolo unde ştia că dormitează şarpele şi-l înghionti cu un corn:
 –         Sîîîîî! Sîîîîî! Cine mă deranjează? întrebă acesta.
–         Scoală, somnorosule! strigă la el capra. Trebuie să-mi câştigi un rămăşag de o sută de ciorchini de banane. Pentru asta trebuie să-l răpui pe leu.
–         Sîîîîî! Şi dacă-l răpun, ce-mi dai?
–         Îţi aduc vânat din cel fraged cât îi pofti, zise capra.
–         Bine, unde trebuie să merg?
–         În poiana de colo.
–         Sîîîîî! Atunci, să mergem.

Şi în timp ce şarpele ajungea în poiană şi se încolăcea pe ultima craca a uriaşului copac, iată-l şi pe leu, întovărăşit de mai multe animale, care cărau în spinare cei o sută de ciorchini de banane.
 –         Ei, întreabă leul pe capră, unde-i puternicul tău prieten care se încumetă să se bată cu mine?
–         Sîîîîî! Aici, pe craca asta uscată, îi răspunse şarpele. Dar apropie-te, mărite rege al animalelor, că eu am vederea slabă şi nu te văd bine. Apropie-te, aşa, acum parcă te zăresc puţin.
 Capul uriaşului şarpe era acum la câţiva centimetri de capul leului.
 –         Ei, acum mă vezi? întrebă dispreţuitor leul.
 Dar nu sfârşi bine vorba că şarpele îşi încolăci trupul pe gâtul lui şi-şi înfipse adânc colţii veninoşi în sprânceana leului. În clipa următoare leul simţi că un foc îi străfulgeră întregul corp, după care căzu la pământ mort.
 Toate animalele de faţă se retraseră cu frică în pădure. Şarpele, rămas numai cu capra, îi spuse:
 –         Acum, capro, uite ce ai să faci: o iei pe cărarea asta şi ai să ajungi la colibele oamenilor. Ai să le spui că eu am răpus leul. Aciuiază-te pe lângă oameni şi caută să le fii de folos. Căci aşa, neajutorată şi lipsită de apărare, nu ai ce cauta în junglă.
 Şi şarpele se întinse la pământ şi se pierdu în desiş.
 Iar capră o luă pe cărare şi întâlni o femeie. Ea se sperie când văzu acest animal cu coarne, dar capra o linişti:
 –         Nu-ţi fie frică de mine, femeie. Am fost trimisă de şarpe, care l-a răpus pe leu, să trăiesc pe lângă oameni şi să le fiu de folos. Vino în junglă să vezi leul mort. Blana lui îţi trebuie. Ştiu că atunci când mă voi îngrăşa, mă veţi tăia şi mă veţi mânca. Dar mai bine aşa decât ruptă în bucăţi de fiarele din junglă.
 Femeia merse şi văzu trupul leului. Îl jupui şi îi lua blana.
 Şi de atunci capra a rămas pe lângă om, să-i fie de ajutor. Iar antilopa, care n-a avut ocazia să-l cunoască pe şarpe, a rămas în sălbăticie, gata oricând să cadă pradă fiarelor din junglă.

Legenda sud-africană a curcubeului



Legenda sud-africană a curcubeului (Africa de Sud, Mozambic)


A fost o dată o frumoasă zeiţă ce se numea Mbaba Mwana Waresa. Ea era zeiţa ploii şi locuia în cer. Mantia ei era făcută dintr-un curcubeu. Ea era căsătorită cu Creatorul Lumii şi aveau împreună trei fete foarte frumoase.
Când cea mai mare dintre fete a crescut, ea a cerut mamei sale permisiunea de a coborî pe pământ. Cu inima îndoită, mama i-a dat voie, cu condiţia să se întoarcă repede. Dar, imediat ce ajuns pe pământ, fata s-a îndrăgostit de un vânător, cu care s-a măritat.
După un timp, zeiţa ploii a născut un băiat pe care l-a numit Son-eib. Când Son-eib a crescut destul de mare, surorile lui au rugat-o pe mama lor să-i lase să coboare pe pământ ca să-i arate lumea fratelui lor şi să-şi viziteze sora. Din teama de a nu-i pierde şi pe ei, zeiţa ploii le-a refuzat marea lor dorinţă.
Atunci un prieten al Creatorului, Lupul, căruia îi plăceau cele două surori, s-a oferit să îi însoţească pe copiii zeiţei şi să îi ocrotească. Dar Lupul dorea să se căsătorească cu fetele şi să conducă lumea, luând locul lui Son-eib. Tatăl a fost convins de vicleanul animal şi le-a dat voie să plece.
La scurt timp după ce au ajuns pe pământ, ei au găsit un sat. O femeie din sat la văzut pe Son-eib şi figura lui i s-a părut familiară. Ea le-a oferit mâncare şi Lupul i-a primit cadoul.
Toţi au mâncat, numai Son-eib le-a întors spatele şi s-a dus să se întindă în iarbă, de unul singur. Pe când stătea acolo, el a prins o mică pasăre roşie şi a ascuns-o sub haina sa.
Pentru că înserarea se lăsa, femeia le-a oferit oferit adăpost în casa ei. Însă Lupul nu l-a lăsat pe Son-eib să doarmă în casă, ci într-o coliba mică de la marginea satului. După ce toţi au adormit, Lupul s-a dus după toţi oamenii răi din sat şi au dat foc colibei, omorându-l pe Son-eib.
Totuşi mica pasăre a reuşit să scape, a zburat în cer la zeiţa ploii, povestindu-i tot ce se întâmplase. Zeiţa l-a anunţat pe soţul său.
Furioşi, cei doi zei au zburat către sat în mijlocul unei groaznice furtuni. Sătenii au văzut cum furtuna se apropia cu repeziciune, iar în mijlocul ei au zărit mantia Zeiţei Ploii sub formă de curcubeu.
Fulgerele au început să strălucească, lovind din ce în ce mai aproape de ei. Dar numai Lupul şi prietenii lui cei răi au fost loviţi şi omorâţi. În acest timp, o voce puternică s-a auzit din cer spunând: “Sunteţi pedepsiţi pentru că aţi omorât Copilul Cerului!” 
De atunci toţi boşimanii (populaţie din Africa de sud) se tem de curcubeu. Când văd curcubeul, ei înfig beţe în pământ şi fug departe de acel loc.


,,Crezul'' in limba latina si italiana


Credo -Symbolum Nicænum Costantinopolitanum
Credo in unum Deum,
Patrem omnipoténtem,
Factorem cæli et terræ,
visibílium ómnium et invisibilium.
Et in unum Dóminum Iesum Christum,
Filium Dei unigénitum
et ex Patre natum
ante ómnia sǽcula:
Deum de Deo, Lumen de Lúmine,
Deum verum de Deo vero,
génitum, non factum, consubstantiálem Patri: per quem ómnia
facta sunt;
qui propter nos hómines
et propter nostram salútem,
descéndit de cælis, et incarnátus est
de Spíritu Sancto ex Maria Vírgine
et homo factus est, crucifíxus étiam
pro nobis sub Póntio Piláto, passus
et sepúltus est, et resurréxit tértia
die secúndum Scriptúras,
et ascéndit in cælum, sedet ad
déxteram Patris, et íterum ventúrus
est cum glória, iudicáre vivos et
mórtuos, cuius regni non erit finis.
Credo in Spíritum Sanctum, Dominum et vivificántem, qui ex Patre
Filióque procédit, qui cum Patre et
Fílio simul adorátur et conglorificátur, qui locútus est per prophétas.
Et unam sanctam cathólicam
et apostólicam Ecclésiam.
Confíteor unum Baptísma
in remissiónem peccatórum.
Et exspécto resurrectiónem mortuórum,
et vitam ventúri sæculi.
 Amen.

Credo -Simbolo Niceno-Costantinopolitano- 
lb.italiana
Credo in un solo Dio,
Padre onnipotente,
Creatore del cielo e della terra,
di tutte le cose visibili e invisibili.
Credo in un solo Signore, Gesù Cristo,
unigenito Figlio di Dio,
nato dal Padre
prima di tutti i secoli:
Dio da Dio, Luce da Luce, Dio vero
da Dio vero, generato, non creato,
della stessa sostanza del Padre;
per mezzo di lui tutte le cose sono
state create.
Per noi uomini e per la nostra
salvezza discese dal cielo,
e per opera dello Spirito Santo si è
incarnato nel seno della Vergine
Maria e si è fatto uomo.
Fu crocifisso per noi sotto Ponzio
Pilato, mori e fu sepolto.
Il terzo giorno è risuscitato,
secondo le Scritture, è salito al cielo,
siede alla destra del Padre.
E di nuovo verrà, nella gloria, per
giudicare i vivi e i morti, e il suo
regno non avrà fine.
Credo nello Spirito Santo,
che è Signore e dà la vita, e procede
dal Padre e dal Figlio. Con il Padre
e il Figlio è adorato e glorificato, e
ha parlato per mezzo dei profeti.
Credo la Chiesa, una santa
cattolica e apostolica.
Professo un solo Battesimo per il
perdono dei peccati.
Aspetto la risurrezione dei morti
e la vita del mondo che verrà.
 Amen.


Descrierea




Tipuri de descriere-
Descrierea de tip tablou
Descrierea de tip portret
Descrierea  ştiinţifica

Citește cu atenție textele date mai jos pentru a putea rezolva corect cerințele date:
A.”Ciocârlia ciripie, fâlfâind din aripioare,
Pe o scară de lumină, se coboară de sub soare.
Aerul e-n neclintire, el devine arzător,
Prepelița cântă-n grâie, greierul cântă-n mohor.

În cel lan cu spicuri nalte au intrat secerătorii,
Pe când era încă umed de răsuflul aurorii.
Toți, privindu-i de departe, par că-noată-n galbin râu,
Fetele fără ștergare și flăcăii fără brâu.

Secera, crai nou de moarte, mereu taie, spicul cade,
Prepelița își ia puii și se duce, lanul scade,
Iar în urmă, holda mândră, răsturnată prin bucăți,
Se ridică-n snopi de aur, se clădește-n jumătăți.”                (Vasile Alecsandri- Secerișul)

1)      Argumentează, într-un text de aproximativ 5 rânduri, că textul citat este o operă lirică.
2)      Transcrie câte o imagine: auditivă, dinamică, vizuală.
3)      Precizează rima și măsura primei strofe.
4)      Selectează un element terestru și unul cosmic.
5)      Precizează modul de expunere prezent în textul dat.
6)      Numește anotimpul descris în poezie și transcrie două structuri care fac referire la acesta.

B.”Eu am ani, numai vreo șapte.
Sunt șaten, cu ochi căprii.
Desenez, învăț și carte,
Aduc mamei bucurii.

Părul mi-este de talaj,
Gura, o căpșună coaptă,
Mofturos, ca de oraș!
Când mă cerți, nu scot o șoaptă.

Nu-s înalt, nici gras, vezi bine,
Nasul, iată-l, e cam lung!
Dar am să vorbesc cu tine
Să mi-l iei puțin la strung.

Ăsta-s eu, ești mulțumit?
Sufletul mi-e foarte mare!
Și, dacă tot m-ai găsit,
Să dăm mâna, frățioare!”            (Beatrice Silvia Sorescu- Autoportret)

1)      Transcrie trei substantive care fac parte din același câmp lexical.
2)      Selectează structura care face referire la gura băiețelului.
3)      Transcrie o structură din care se desprinde o trăsătură morală.
4)      Argumentează în 3-5 rânduri că textul B este descrierea unui portret.
5)      Precizează rima poeziei.
6)      Notează măsura ultimei strofe.
7)      Explică rolul virgulei din ultimul vers.

C.Aspect modern: Smartphone-ul Galaxy S5 are un aspect special, iar modelul perforat este oferit  în patru culori strălucitoare. Este atât de atrăgător și aveți un sentiment atât de plăcut când îl țineți în mână, încât nu veți mai dori să îl lăsați jos.
Rezistent la praf și la apă: Elementele naturii nu reprezintă o problemă pentru acest telefon. Modelul Galaxy S5 rezistă la transpirație, ploaie, nisip și praf. Astfel, puteți să îl luați cu dumneavoastră oriunde, indiferent unde mergeți.
Focalizare automată rapidă: Camera extraordinară, de 16 megapixeli, oferă o focalizare automată incredibil de rapidă. Așadar, nu veți rata niciun moment, indiferent cât de rapid este ritmul vieții.
Focalizare selectivă: Cu modelul  Galaxy S5, este foarte simplu să realizați fotografii cu aspect profesionist. Focalizarea selectivă vă permite să accentuațiceea ce este important și să defocalizați în mod artistic restul.
Senzor de puls: Este suficientă o apăsare a degetului pentru a fi pus la curent cu cel mai important puls, al dumneavoastră. Primul smartphone din lume cu un senzor de puls încorporat care vă permite să măsurați bătăile inimii cu o simplă atingere.
Samsung Gear Fit: Cu ajutorul primului ecran curbat AMOLED din lume care poate fi purtat ca accesoriu, Gear Fit vă urmărește de la încheietura mâinii mesajele-text, apelurile și e-mailurile, dar și pulsul. Astfel  încât să puteți rămâne în mișcare.
Download Booster: Aceesați cea mai rapidă conexiune, Download Booster asociază conexiunea Wi-Fi și rețeaua LTE. Astfel, puteți să realizați în aproximativ un minut activități precum descărcarea unui întreg film la calitate HD.
Mențineți bateriile încărcate: Nu vă faceți probleme dacă energia bateriei scade. Modul Ultra economie de energie schimbă setările ecranului la alb-negru și oprește funcțiile inutile pentru scăderea considerabilă a utilizării bateriei.
Scaner amprentă: Bucurați-vă de o securitate personalizată, la un nivel superior. Utilizați amprenta pentru deblocarea telefonului sau pentru achiziționarea conținutului prin serviciile Samsung, în locul introducerii parolei contului Samsung.

1)      Scrie într-un enunț numele modelului de telefon și sursa de unde a fost preluat textul.
2)  Selectează, din text, cinci termeni care fac parte din câmpul semantic al informației computerizate.
3)      Selectează, din text,cinci neologisme.
4)      Precizează dacă textul este literar sau nonliterar cu trei argumente exemplificate din text.


Adjectivul si portretul



Fisa de lucru
- Adjectivul și portretul –

Citește cu atenție textul de mai jos:

       O văz limpede, așa cum era. Naltă, uscățivă, cu părul alb și creț, cu ochii căprui, cu gura strânsă și cu buza de sus crestată în dinți de pieptene, de la nas în jos. (....). Ea-mi da părul în sus și mă săruta pe frunte. Ne duceam la umbra dudului din fundul grădinii. Ea își înfigea furca cu caierul de in în brâu și începea să să tragă și să răsucească un fir lung și subțire. Eu mă culcam pe spate și lăsam alene capul în poala ei. (...). Avea o poală fermecată, și un glas, și un fus cari mă furau pe nesimțite si adormeam fericit sub privirile și zâmbetul ei. 
                                               (Barbu Ștefănescu Delavrancea, Bunica)

Partea  I                                                                                                            (70 de puncte)
Cerințe:
10p) 1. Extrage din text 5 adjective arătând  substantivul pe care-l determină.

10p) 2. Stabileşte valoarea de adevăr a următoarelor enunţuri:
                              
a) Adjectivul lung are 2 forme flexionare.
b) Adjectivul uscățivă s-a format prin derivare cu sufix.
c) Adjectivul fermecată din enunţul : Avea o poală fermecată... determină substantivul „poală”- gen masculin, număr plural, caz Nominativ.
d) Adjectivul alb este invariabil.
e) Adjectivul din structura un fir lung  este propriu-zis.

10p) 3. Alcătuiește două enunțuri în care adjectivul fericit să îndeplinească, pe rând, funcția sintactică de nume predicativ, respectiv de atribut adjectival.

10p) 4. Identifică din listă adjectivele provenite din verbe la participiu: rupt, deștept, zemos, ars, ridicat, gustos, ciudat, sfâșiat, scris.

10p) 5. Transcrie două trăsături care definesc portretul fizic al personajului Bunica.

10p) 6. Menționează o trăsătură morală a personajului și modalitatea de caracterizare.

10p) 7. Bunica face unele gesturi care nepotului îi sunt foarte dragi. Alege o secvență care conține un astfel de gest și scrie două - trei rânduri despre semnificația lui.


Partea a II-a                                                                                                      (20 de puncte)
Nepotul a descris-o din amintire pe bunica lui. Inversează rolurile si realizează, în 8-10 rânduri, un portret al nepotului făcut de către bunică.

În compunerea ta, trebuie:
Să folosești trei adjective invariabile pe care le vei sublinia.
Să folosești descrierea ca mod de expunere dominant.
Sa-i dai textului un titlu potrivit.
Să respecți tematica compunerii.

Se acordă 10 puncte din oficiu!  


Doina


Clasa a VIII-a
Evaluare
Doina


Se dă textul:

Codrule, codruţule,                             Plouă, plouă, iarba creşte
Bunule, drăguţule,                               Dorul mândrei mă topeşte;
Ian desfă-ţi cărările,                            Plouă, plouă, iarba-nspică,
Să-mi duc supărările,                          Dorul mândrei rău mă strică,
Dorul mândrei arzător,                       Inima mi se despică.
Că mă face călător.
(Lucian Blaga -  Antologie de poezie populară)


Subiectul I (30 de puncte)

1.      Daţi sinonime cuvintelor: călător, mândrei. 5p
2.      Explicaţi modul de formare al următoarelor cuvinte din text: călător, rău. 5p
3.      Precizaţi rolul virgulei din primul vers.    5p
4.      Precizaţi două grupuri de sunete din versuri.  5p
5.      Analizaţi următoarea frază, precizând felul propoziţiilor:
Nemulţumirea lui era că încercarea de a pregăti expoziţia părea eşuată din cauza lipsei de spaţiu.  5p
6.      Analizaţi sintactico-morfologic un predicat de la exerciţiul anterior.  5p

Subiectul al II-lea (30 de puncte)

1.      Demonstrează într-o compunere de minimum 150 de cuvinte că textul este o doină populară.
           

Notă: Din oficiu se acordă 20 de puncte. Alte 20 de puncte se vor acorda pentru ortografie, punctuaţie, aşezare în pagină şi lizibilitate.

Propozitia subordonata predicativa




                             Fişă de lucru
                                                     -  Predicativa –

I. Delimitează propoziţiile predicative şi completează tabelul:
1.Intrebarea era dacă va ajunge la timp.
2.Regula rămâne aşa cum era stabilită de juriu.                                         
3.Nelămurirea noastră era ce caută el acolo.
4.Dorinţa mamei era ca toţi să ajungem acasă în vacanţă.
5.Actorul părea că şi-a uitat rolul.
6.Primul lui drum fusese cum nu-şi închipuise vreodată.
7.A rămas să vină cât poate de repede.
8.Premiantul va deveni ce-şi va dori în viaţă.
9.Andra era cum o ştiam din copilărie.
10.Primul lui dubiu a fost dacă am înţeles explicaţiile.

Prop.
P1
Notează PN incomplet
element
introductiv
P2
stabileşte termenul regent
Contrage P2
PN
complet
1





2





3





4





5





6





7





8





9





10





II. Scrie , în spaţiul corespunzător contragerea următoarelor propoziţii predicative:
1.Dorinţa mea era să câştig.              ………………………………………………
2.El a devenit ceea ce nu se gândea.  ………………………………………………
3.Dana pare să fie elegantă ca Oana. ………………………………………………
4.Vărul meu s-a făcut ce şi-a dorit.   ………………………………………………
5.Învăţând la Paris, va ajunge să vorbească corect franceza.   ……………………….
6.Serbarea a ieşit cum au planificat. ……………………………………………….
7.Unchiul meu a rămas cum era acum zece ani.   ………………………………
8.Fidelitatea înseamnă să-l respecţi pe cel de lângă tine.         ………………………

III.Scrie trei fraze alcătuite din :
1.PP+PP+PR:

……………………………………………………………………………………….
2.PP+PR+PP:

…………………………………………………………………………………………
IV. Scrie în spaţiul corespunzător, propoziţiile predicative obţinute prin expansiunea numelor predicative din următoarele propoziţii:
1.Fratele meu pare bucuros.
2.Norocul lui a fost îndemânarea.
3.Am ajuns conform dorinţelor părinţilor.
4.Munca înseamnă sacrificiu.
5.El a rămas dascăl în sat.
6.Satisfacţia mamei era reuşita copiilor.
7.Adrian a ieşit învingător.
8.Iubirea înseamnă înţelegere.
9.Bunica e neschimbată de ceva ani.
10.Petrecerea a fost un succes.