E.N.Varianta 2 -2020


Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A

Anul școlar 2019 – 2020

Probă scrisă

Limba şi literatura română

Testul 2

          Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.

          Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I                                                                                                                                                                  40 de puncte
 


Citeşte următorul text:

Era odată, în vremile de demult, un împărat. Barba lui albă ca omătul, faţa zbârcită şi capul său plecat înainte arătau că este un om de o vârstă foarte înaintată. Trei fete ce avusese le măritase după alţi trei împăraţi tineri şi vestiţi în lume; acum, nu-i mai rămăsese altă grijă pe cap, decât să încredinţeze fiului său stăpânirea ţării.

Bătrânul împărat, simţind că din ce în ce slăbeşte mai mult şi că nu este departe ceasul de pe urmă, chemă lângă patul său pe fecior şi-i zise:

— Fătul meu, mie mi-a sosit ceasul despărţirii de viaţa aceasta, deci, înainte de-a închide ochii pentru totdeauna, am socotit de bine să te chem să-ţi dau câteva sfaturi părinteşti şi binecuvântarea cea de pe urmă. Scaunul meu împărătesc rămâne pe seama ta: fii dar înţelept şi cugetă bine cum ai să cârmuiești țara aceasta. Poartă-te cu oamenii ca un stăpân bun la inimă şi îndurat, ca un tată cu milă cătră fiii săi. Pe lângă aceste, încă un lucru, dragul tatei: când vei vrè să faci băi vara în apă de râuri, scaldă-te unde ţi-a plăcè, dar în lacul zânelor piciorul tău să nu intre. De te va împinge păcatul şi vei lucra împotriva acestui sfat, vei plăti cu lacrămi, cu trudă cumplită şi poate, în sfârşit, cu moarte năpraznică neascultarea ta, după cum spun izvoarele că au păţit câţiva din strămoşii noştri, care au fost slabi de inimă şi n-au putut să-şi calce pe dorinţe şi pe slăbiciunile sufleteşti.

Sfârşind bătrânul împărat aceste cuvinte, închise ochii şi-şi dete sufletul.

Tânărul fecior de împărat, după ce se sui pe scaunul împărătesc cu mare veselie, ce ţinu trei zile şi trei nopţi, începu să se puie pe gânduri şi să-şi aducă aminte de cele ce-i spusese tată-său despre lacul zânelor.


***, Ileana Cosânzeana, din cosiţă floarea-i cântă, nouă-împărăţii ascultă
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

1.
Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: înțelept, ai să cârmuiești.


4 puncte
2.
Menționează rolul cratimei din structura nu-i mai rămăsese.
4 puncte
3.  Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvențele: spun izvoarele că au păţit câțiva din
strămoșii noștri; să-şi aducă aminte de cele ce-i spusese tată-său despre lacul zânelor.               4 puncte

4.  Transcrie două cuvinte care conţin vocale în hiat din secvența: Tânărul fecior de împărat, după ce se


sui pe scaunul împărătesc cu mare veselie. 4 puncte 5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte

6.  Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care bătrânul împărat îl cheamă la el pe fiul său.   4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la

specia literară basm popular a textului dat. 16 puncte În compunerea ta, trebuie:

  să precizezi patru trăsături ale basmului popular;
  să prezinți detaliat două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat;
  să ai un conținut adecvat cerinței;
  să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.






Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                                                               Testul 2
Pagina 1 din 2

Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

SUBIECTUL al II-lea                                                                                                                                                   36 de puncte
 


Citeşte următorul text:

Aşa e, în data de 24 februarie [...] „Apolodor” a făcut o haltă preţ de două spectacole la sala mică a Naţionalului din Târgu-Mureş, acolo unde cea care l-a plămădit pe note muzicale, anume Ada Milea, şi-a început cariera. [...]

Atunci când am ascultat discul cu Apolodor am avut mari emoţii, pentru că acest pinguin trist, suferind de dor, a fost o importantă parte a copilăriei mele: îl ţineam minte cu privirea lui tristă şi cu valijoara, cu notele muzicale care îi ieşeau din gâtlej, cu răbdarea lui de fier care îi trebuia ca să îşi revadă familia, am crescut împreună cu el. L-am redescoperit pe prietenul meu cu valijoară pe coperta CD-ului tot aşa cum îl ştiam, iar Ada Milea i-a dat consistenţă, glas, personalitate, tot ce îi trebuia, în fine, este exact acel Apolodor pe care îl ştiam şi pe care mi-l imaginasem întotdeauna, aşa că bucuria a fost cu atât mai mare.

O altă surpriză, şi mai plăcută, a fost să văd implicarea şi dăruirea cu care Dorina Chiriac a devenit Apolodor şi Radu Bânzaru a devenit Cămila Suzi, tâlharul din Connecticut, căpitanul de vas, savantul, profesorul din Uruguay, iar Adrian Mihai, cu faţa implacabilă, a fost, pe rând, uragan, deşert ...

şi alte zgomote (bine făcute). Toţi trei interpreţii vocali au dat un recital plin de bun-gust şi savoare, efervescent şi amuzant până în pânzele albe (ale corabiei căpitanului Smith). De aici am tras concluzia că nu numai Ada Milea îl simte cu toată inima şi îl cântă cu toată vocea pe Apolodor, ci şi cei doi actori, ei creând un spectacol care sper să se joace încă mult, mult timp de acum înainte (chiar dacă eu nu am să îl revăd, deşi tare aş vrea, îmi ajunge să ştiu că se cântă/joacă şi că astfel, pinguinul din Labrador îşi face cunoscută povestea cât mai mult şi în faţa a cât mai mulţi oameni).

Mircea Sorin Rusu, Apolodor, în drum spre Labrador (Via Târgu-Mureş), www.agenda.liternet.ro
haltă,  s. f. - (aici) oprire, popas


A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

1.  Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
  locul unde şi-a început cariera autoarea muzicii din spectacolul Apolodor;
numele persoanei care a interpretat, în spectacolul Adei Milea, personajul Apolodor.
4 puncte
2.
Scrie numele autorului și titlul articolului de unde a fost preluat textul dat.
4 puncte
3.
Menţionează felul și cazul pronumelor subliniate în textul dat.
4 puncte

4.  Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă:
Atunci când am ascultat discul cu Apolodor am avut mari emoţii.                                                                 4 puncte

5.  Transcrie propoziţiile subordonate din fraza următoare, precizând felul acestora: îmi ajunge să ştiu
că se joacă.                                                                                                                                                                                 4 puncte
6.  Construieşte  o  frază  alcătuită  din  două  propoziţii  în  care    existe  o  propoziţie  subordonată

atributivă, introdusă prin adverbul relativ unde.                                                                                                        4 puncte

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în

timpul unui spectacol.                                                                                                                                                     12 puncte

În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).







Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                                                               Testul 2
Pagina 2 din 2

E.N.Varianta 1 -2020


Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare


EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A

Anul școlar 2019 – 2020

Probă scrisă

Limba şi literatura română

Testul 1

            Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
            Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I                                                                                                                                                                      40 de puncte



Citeşte următorul text:

— Ce te legini, plopule,

Fără ploaie, fără vânt,
Cu vârful tot la pământ?

— Da’ cum nu m-oi legăna, Dacă mi-a trecut vremea
Şi-a venit iarna cea grea!
Vântul bate vălurele
Şi-mi aduce dor şi jele,
De pe unde-s păsărele. Vântu-mi bate năduşit,

Frunza-mi pică la pământ
Şi mă lasă amărât;
Vântu-mi bate cam domol,

Păsările se duc stol,
 Şi mă lasă amărât,

De mă clatin la pământ,
Făr’ de ploaie, făr’ de vânt.


***, în vol. Flori alese din poezia populară, ediție îngrijită de Ioan Șerb
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

1.
Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: pică, amărât.
4 puncte
2.
Menționează rolul virgulelor în secvența: — Ce te legini, plopule,/Fără ploaie.
4 puncte
3.
Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din versurile: Vântul bate vălurele/ Şi-mi aduce dor şi
jele / […] Vȃntu-mi bate cam domol, / Pǎsǎrile se duc stol.


4 puncte





4.
Transcrie, din primele șase versuri, două cuvinte care conțin diftong.
4 puncte

5.    Precizează măsura fiecăruia dintre versurile: Vântul bate vălurele  și Făr’ de ploaie, făr’ de vânt.

4 puncte

6.    Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, semnificația versurilor: — Da’ cum nu m-oi legăna,/Dacă mi-a trecut
vremea/Şi-a venit iarna cea grea!.                                                                                                                                              4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la specia

literară doină populară a textului dat. 16 puncte În compunerea ta, trebuie:

   să precizezi două trăsături ale doinei populare;
   să prezinți detaliat două trăsături ale doinei populare, valorificând textul dat;
   să ai un conținut adecvat cerinței;
   să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.





Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                                                                     Testul 1
Pagina 1 din 2


Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

SUBIECTUL al II-lea                                                                                                                                                        36 de puncte



Citeşte următorul text:

Pentru cititorii fideli ai revistei „Terra Magazin”, numele lui Jean Dragesco, marele naturalist, explorator african, celebru fotograf de animale sălbatice şi astronom pasionat, este, de multă vreme, cunoscut datorită incitantelor articole, ilustrate cu fotografii impecabile, apărute în paginile publicației noastre. Născut în Cluj-Napoca, în 1920, [...] şi-a petrecut copilăria şi adolescența la București. Aici a avut preocupări diverse, susținute de părinții săi. Capătă un microscop cu care cercetează organismele minuscule, îşi construiește singur un telescop cu care să observe astrele. Dar marea pasiune a tinereții sale rămâne misterioasa Africă, despre care află din paginile cărților de călătorii şi de pe pânza cinematografelor, unde iluzia mişcării marilor animale îl înfioară şi nu dorește decât să poată vedea aievea leii, elefanții, girafele, antilopele sau marile turme ale bivolilor negri. Africa a fost marele vis al copilăriei sale.

Nevoit să-şi urmeze părinții în Franța pentru ocuparea unui post diplomatic, Dragesco va primi în 1955 cetățenia franceză şi va continua, la un nivel superior, preocupările care-l pasionau încă din copilărie. Frecventează celebrul Observator Astronomic din Paris, se specializează în fotografia animalelor sălbatice, inventează noi aparate pentru a obține mai ușor imaginile dorite, citește enorm, dar, mai ales, urmează la universitate cursurile de zoologie ale unor profesori celebri. Şi-a ales ca specialitate un grup de protozoare libere, ciliatele, care vor constitui şi subiectul tezei lui de doctorat [...]. Este, şi astăzi, singurul fotograf care şi-a luat subiectele din cele două infinituri: microscopic şi macroscopic.

În 1956, îşi realizează marele vis al copilăriei: vizitează Africa, participând, în calitate de fotograf, la o misiune științifică îndrumată de marele zoolog francez Pierre-Paul Grassé, în Africa ecuatorială. După această primă expediție, în cursul căreia Dragesco realizează un film despre termite, va lucra aproape în fiecare an în Africa, totalizând 40 de ani de misiuni științifice.

                  Alexandru Marinescu, Jean Dragesco. Fragmente dintr-un jurnal african inedit, în Terra Magazin, nr. 201

A.      Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

1.     Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
  numele continentului care l-a pasionat pe fotograful şi naturalistul Jean Dragesco;
anul în care participă la misiunea științifică îndrumată de zoologul francez.
4 puncte
2.
Scrie numele autorului și titlul articolului din care este extras fragmentul.
4 puncte
3.
Menționează genul și cazul adjectivelor subliniate în textul dat.
4 puncte

4.     Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: Africa a fost marele vis al copilăriei sale.                                                                                                            4 puncte

5.    Transcrie propozițiile subordonate din fraza următoare, precizând felul acestora: Nevoit să-şi urmeze părinții în Franța pentru ocuparea unui post diplomatic, Dragesco va primi în 1955 cetățenia franceză şi
va continua, la un nivel superior, preocupările care-l pasionau încă din copilărie.                                                   4 puncte

6.     Construiește  o frază  alcătuită  din  două  propoziții  în  care    existe o  propoziție  subordonată
predicativă, introdusă prin adjectivul pronominal relativ care.                                                                                          4 puncte

B. Redactează o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută la

școală.                                                                                                                                                                                           12 puncte

În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal;
– să ai un conținut adecvat cerinței;

– să respecți precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerințelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziției – 2 puncte; coerența textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conținutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuație – 3 puncte; așezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).




Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                                                                     Testul 1
Pagina 2 din 2