Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

EVALUAREA
NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
Anul
școlar 2019 – 2020
Probă
scrisă
Limba şi
literatura română
Testul 4
•
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă
zece puncte din oficiu.
•
Timpul de lucru efectiv este de două ore.
SUBIECTUL
I 40 de puncte

Citeşte următorul text:
La prima repetiție chiar, după distribuirea
rolurilor, Paul Matache, interpretul principal și cel mai talentat din echipă,
a întârziat zece minute. Îl cunoșteam ca pe un băiat serios; [...]
și i-am scuzat întârzierea, gândindu-mă că au fost de vină tramvaiele.
Dar la a doua repetiție a întârziat
cincisprezece minute, iar la a treia, douăzeci. De astă dată, i-am spus în
glumă, așa cum aveam obiceiul să îmi fac observațiile:
— Dacă
vei veni la repetiții, dragă Paule, tot așa, gradat ... cu cinci minute mai târziu
în fiecare zi, în cele din urmă n-ai să mai vii deloc.
— Vă rog să mă scuzați, don' profesor, dar am o
serie de treburi care ...
— Te rog
să ne crezi că și noi toți avem mai multe serii de treburi care ... și, totuși,
de când am început repetițiile, nimeni n-a întârziat cu o secundă măcar. [...]
Mă așteptam ca, la repetiția următoare, Matache
să sosească cel puțin exact la ora fixată, dacă nu chiar înainte cu
câteva minute, spre a-și răscumpăra astfel celelalte întârzieri. Ora fixată era
cinci, dar iată că se făcu cinci și jumătate și protagonistul nostru nu mai
sosea. [...].
— În felul acesta nu mai putem continua
repetițiile și la serbare riscăm să ne facem de râs. Eu țin totuși să se joace
această piesă, la care am lucrat nopți întregi și care cred că ar avea mult
succes. După voi, cine este cel mai indicat să preia rolul lui Matache?
Toți răspunseră în cor, de parcă ar fi fost
vorbiți dinainte:
— Mărgărit, don' profesor!
— Eu ..., dar de ce tocmai eu?!
— Fiindcă tot n-ai niciun rol în piesă! îi
răspunseră băieții.
— Cum n-am niciun rol? obiectă el, mai în glumă,
mai în serios. Nu sunt eu suflerul* trupei? Oare, ați uitat că doi dintre cei
mari scriitori ai noștri au fost sufleri: Eminescu și Caragiale? [...]
Ce v-ați face voi, la urma urmei, fără sufler?
— Am
să-ți răspund eu, Nicule! [...] Ar învăța rolurile la perfecție și
te-am da frumușel la o parte. Băieții râseră și aplaudară cu sinceritate.
Când a sosit,
în sfârșit, Matache, la ora șase fără zece, ne-a găsit asupra repetiției și a
căzut tocmai
pe-o
replică de-a lui, spusă de Mărgărit. Ne-a dat bună seara, i-am răspuns, iar el,
foarte contrariat, a întrebat, nevenindu-i să creadă:
— Ăăăă ... ați început repetiția?
— Fără dumneata, Matache, închipuie-ți! [...]
— Cum
adică, don' profesor? făcu el, uluit.
— Adică, în rolul tău va juca un elev punctual
întotdeauna, și anume Mărgărit. [...]
— O să vedeți că până la urmă n-o să se aleagă
nimic din piesă, dacă nu joc eu! [...]
— Ia te uită,
marea vedetă! Pesemne de aceea te lăsai așteptat, convins că fără tine nu se
poate ...
întocmai
ca cocoșul din fabulă, care credea că, dacă nu cântă el, nu răsare soarele ...
Și, într-o dimineață, s-a încăpățânat și n-a mai vrut să cânte; dar, spre marea
lui uimire, soarele tot a răsărit!
Grigore
Băjenaru, Bună dimineața, băieți!
*suflerul (sufleor) – persoană care suflă actorilor, în timpul repetițiilor și al reprezentațiilor, replicile pe care urmează
să le spună
|
|
|||||
A. Scrie răspunsul pentru
fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
|
|
|||||
.
|
1.Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din
text al cuvintelor subliniate: fixată, uimire.
|
4puncte
|
||||
|
2.Menționează rolul virgulelor din secvența: —
Fără dumneata, Matache, închipuie-ți!
|
4puncte
|
||||
|
3.Explică modul de formare a cuvintelor subliniate
din fragmentul: spre a-și răscumpăra
astfel
|
celelalte
|
||||
întârzieri.
|
|
|
|
|
4puncte
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Probă scrisă
– Limba şi literatura română
|
Testul 4
|
|||||
|
Pagina 1 din
2
|
|
||||
Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

4.
Transcrie două
cuvinte care conțin vocale în hiat din secvența: La prima repetiție
chiar, după distribuirea rolurilor, Paul Matache, interpretul principal
și cel mai talentat din echipă, a întârziat zece minute.Îl cunoșteam
ca pe un băiat serios. 4 puncte
5. Numește
două trăsături de caracter ale personajului Paul Matache, ilustrându-le cu câte
un citat
potrivit.
|
4
puncte
|
6. Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care Paul Matache este
înlocuit din rolul său.
|
4
puncte
|
B. Redactează, în 100 – 180 de cuvinte,
rezumatul textului dat.
|
16
puncte
|
În compunerea ta, trebuie:
|
|
‒ să formulezi ideile principale, dovedind înțelegerea textului;
|
|
‒ să prezinți evenimentele în succesiune logică;
|
|
‒ să respecți regulile de alcătuire a unui rezumat;
|
|
‒ să te încadrezi în numărul de cuvinte indicat.
|
|
SUBIECTUL
al II-lea 36 de
puncte

Citeşte următorul text:
Gara Filaret a fost prima
gară din București, inaugurată ȋn octombrie 1869, cu ocazia punerii ȋn
folosință a tronsonului feroviar București Filaret – Giurgiu, prima linie de
cale ferată din Romȃnia, care lega capitala de portul dunărean, o rută
comercială de maximă importanță.
Primele două trenuri au plecat oficial din gara
Filaret la data de 31 octombrie.
Primul era format din
locomotiva Mihai Bravu și trei vagoane, care transportau 90 de călători,
printre care și membrii guvernului și alți demnitari, iar al doilea tren se
numea „Dunărea”. Gara din Giurgiu i-a așteptat ȋmpodobită, ȋn straie de
sărbătoare […]. La data de 12 noiembrie, în același an, a sosit ȋn gara Filaret,
din direcția Giurgiu, trenul care transporta perechea princiară a Romȃniei,
formată din Carol I și logodnica acestuia, Elisabeta de Wied. Viitorii suverani
ai Romȃniei au fost primiți, pe peron, de o delegație numeroasă, trăgȃndu-se
100 de salve de tun. Perechea princiară pleacă de la gară spre Mitropolie,
ȋnsoțită de ȋntregul alai de curteni și politicieni, unde este așteptată ȋn
dangătul clopotelor bisericii, pentru a oficializa căsătoria lor.
Ginel Lazăr, Primele gări bucureștene, ȋn
BIG Explorer
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre
următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1. Formulează
câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– anul în
care a fost inaugurată gara Filaret;
–
|
numele celui de-al doilea tren care a plecat
din gara Filaret.
|
4puncte
|
2.
|
Scrie numele autorului și denumirea
publicației în care a apărut rticolul.
|
4puncte
|
3.
|
Menţionează diateza şi modul verbelor
subliniate în textul dat.
|
4puncte
|
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea
de vorbire prin care se exprimă:
Gara din
Giurgiu i-a așteptat ȋmpodobită, ȋn straie de sărbătoare. 4 puncte
5.
Transcrie
propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora: La data de 12
noiembrie, în același an, a sosit ȋn gara Filaret, din direcția Giurgiu,
trenul care transporta perechea princiară a Romȃniei, formată din
Carol I și logodnica acestuia, Elisabeta de Wied. 4 puncte
6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie
subordonată completivă
indirectă,
introdusă prin adverbul relativ unde. 4 puncte
B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de
cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în
timpul unei călătorii. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând
succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului
spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de
cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu
este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii
lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2
puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului –
2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor
de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct;
lizibilitatea – 1 punct).

Probă scrisă – Limba şi literatura română Testul 4
Pagina 2 din 2