E.N.Varianta 4- 2020


Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
Anul școlar 2019 – 2020

Probă scrisă

Limba şi literatura română
Testul 4
          Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
          Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I                                                                                                                                                                  40 de puncte
 


Citeşte următorul text:

La prima repetiție chiar, după distribuirea rolurilor, Paul Matache, interpretul principal și cel mai talentat din echipă, a întârziat zece minute. Îl cunoșteam ca pe un băiat serios; [...] și i-am scuzat întârzierea, gândindu-mă că au fost de vină tramvaiele.

Dar la a doua repetiție a întârziat cincisprezece minute, iar la a treia, douăzeci. De astă dată, i-am spus în glumă, așa cum aveam obiceiul să îmi fac observațiile:

— Dacă vei veni la repetiții, dragă Paule, tot așa, gradat ... cu cinci minute mai târziu în fiecare zi, în cele din urmă n-ai să mai vii deloc.

— Vă rog să mă scuzați, don' profesor, dar am o serie de treburi care ...

— Te rog să ne crezi că și noi toți avem mai multe serii de treburi care ... și, totuși, de când am început repetițiile, nimeni n-a întârziat cu o secundă măcar. [...]

Mă așteptam ca, la repetiția următoare, Matache să sosească cel puțin exact la ora fixată, dacă nu chiar înainte cu câteva minute, spre a-și răscumpăra astfel celelalte întârzieri. Ora fixată era cinci, dar iată că se făcu cinci și jumătate și protagonistul nostru nu mai sosea. [...].

— În felul acesta nu mai putem continua repetițiile și la serbare riscăm să ne facem de râs. Eu țin totuși să se joace această piesă, la care am lucrat nopți întregi și care cred că ar avea mult succes. După voi, cine este cel mai indicat să preia rolul lui Matache?

Toți răspunseră în cor, de parcă ar fi fost vorbiți dinainte:
— Mărgărit, don' profesor!

— Eu ..., dar de ce tocmai eu?!

— Fiindcă tot n-ai niciun rol în piesă! îi răspunseră băieții.

— Cum n-am niciun rol? obiectă el, mai în glumă, mai în serios. Nu sunt eu suflerul* trupei? Oare, ați uitat că doi dintre cei mari scriitori ai noștri au fost sufleri: Eminescu și Caragiale? [...] Ce v-ați face voi, la urma urmei, fără sufler?

— Am să-ți răspund eu, Nicule! [...] Ar învăța rolurile la perfecție și te-am da frumușel la o parte. Băieții râseră și aplaudară cu sinceritate.

Când a sosit, în sfârșit, Matache, la ora șase fără zece, ne-a găsit asupra repetiției și a căzut tocmai

pe-o replică de-a lui, spusă de Mărgărit. Ne-a dat bună seara, i-am răspuns, iar el, foarte contrariat, a întrebat, nevenindu-i să creadă:

— Ăăăă ... ați început repetiția?

— Fără dumneata, Matache, închipuie-ți! [...]
— Cum adică, don' profesor? făcu el, uluit.

— Adică, în rolul tău va juca un elev punctual întotdeauna, și anume Mărgărit. [...]
— O să vedeți că până la urmă n-o să se aleagă nimic din piesă, dacă nu joc eu! [...]

— Ia te uită, marea vedetă! Pesemne de aceea te lăsai așteptat, convins că fără tine nu se poate ...

întocmai ca cocoșul din fabulă, care credea că, dacă nu cântă el, nu răsare soarele ... Și, într-o dimineață, s-a încăpățânat și n-a mai vrut să cânte; dar, spre marea lui uimire, soarele tot a răsărit!

Grigore Băjenaru, Bună dimineața, băieți!

*suflerul (sufleor) – persoană care suflă actorilor, în timpul repetițiilor și al reprezentațiilor, replicile pe care urmează
să le spună

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

.
1.Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: fixată, uimire.
4puncte

2.Menționează rolul virgulelor din secvența: — Fără dumneata, Matache, închipuie-ți!
4puncte

3.Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din fragmentul: spre a-și răscumpăra  astfel
celelalte
întârzieri.




4puncte






Probă scrisă – Limba şi literatura română
Testul 4

Pagina 1 din 2


Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

4.   Transcrie două cuvinte care conțin vocale în hiat din secvența: La prima repetiție chiar, după distribuirea rolurilor, Paul Matache, interpretul principal și cel mai talentat din echipă, a întârziat zece minute.Îl cunoșteam ca pe un băiat serios.                                                                                 4 puncte

5.  Numește două trăsături de caracter ale personajului Paul Matache, ilustrându-le cu câte un citat 
potrivit.
4 puncte
6. Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care Paul Matache este înlocuit din rolul său.
4 puncte
B. Redactează, în 100 – 180 de cuvinte, rezumatul textului dat.
16 puncte
În compunerea ta, trebuie:

‒ să formulezi ideile principale, dovedind înțelegerea textului;

‒ să prezinți evenimentele în succesiune logică;

‒ să respecți regulile de alcătuire a unui rezumat;

‒ să te încadrezi în numărul de cuvinte indicat.


SUBIECTUL al II-lea                                                                                                                                                  36 de puncte
 


Citeşte următorul text:

Gara Filaret a fost prima gară din București, inaugurată ȋn octombrie 1869, cu ocazia punerii ȋn folosință a tronsonului feroviar București Filaret – Giurgiu, prima linie de cale ferată din Romȃnia, care lega capitala de portul dunărean, o rută comercială de maximă importanță.
Primele două trenuri au plecat oficial din gara Filaret la data de 31 octombrie.

Primul era format din locomotiva Mihai Bravu și trei vagoane, care transportau 90 de călători, printre care și membrii guvernului și alți demnitari, iar al doilea tren se numea „Dunărea”. Gara din Giurgiu i-a așteptat ȋmpodobită, ȋn straie de sărbătoare […]. La data de 12 noiembrie, în același an, a sosit ȋn gara Filaret, din direcția Giurgiu, trenul care transporta perechea princiară a Romȃniei, formată din Carol I și logodnica acestuia, Elisabeta de Wied. Viitorii suverani ai Romȃniei au fost primiți, pe peron, de o delegație numeroasă, trăgȃndu-se 100 de salve de tun. Perechea princiară pleacă de la gară spre Mitropolie, ȋnsoțită de ȋntregul alai de curteni și politicieni, unde este așteptată ȋn dangătul clopotelor bisericii, pentru a oficializa căsătoria lor.





Ginel Lazăr, Primele gări bucureștene, ȋn BIG Explorer

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.
1.  Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
  anul în care a fost inaugurată gara Filaret;
numele celui de-al doilea tren care a plecat din gara Filaret.
4puncte
2.
Scrie numele autorului și denumirea publicației în care a apărut rticolul.
4puncte
3.
Menţionează diateza şi modul verbelor subliniate în textul dat.
4puncte

4.  Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă:
Gara din Giurgiu i-a așteptat ȋmpodobită, ȋn straie de sărbătoare.                                      4 puncte

5.   Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora: La data de 12 noiembrie, în același an, a sosit ȋn gara Filaret, din direcția Giurgiu, trenul care transporta perechea princiară a Romȃniei, formată din Carol I și logodnica acestuia, Elisabeta de Wied.                            4 puncte

6.  Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată completivă

indirectă, introdusă prin adverbul relativ unde.                                                                  4 puncte

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în timpul unei călătorii.                                                                               12 puncte

În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;

– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).



Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                                                               Testul 4
Pagina 2 din 2

E.N. Varianta 3 -2020


Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
Anul școlar 2019 – 2020

Probă scrisă

Limba şi literatura română
Testul 3
          Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
          Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I                                                                                                                                                                  40 de puncte
 


Citeşte următorul text:

În lacul cel verde şi lin

Răsfrânge-se cerul senin,

Cu norii cei albi de argint,

Cu soarele nori sfâşiind.

Dumbrava cea verde pe mal

S-oglindă în umedul val,

O stâncă stârpită de ger

Înalţ-a ei frunte spre cer.

Pe stânca sfărmată mă sui,

Gândurilor aripi le pui;

De-acolo cu ochiul uimit

Eu caut colò-n răsărit

Şi caut cu sufletul dus

La cerul pierdut în apus.

Cobor apoi stânca în jos,

Mă culc între flori cu miros,

Ascult la a valului cânt,

La geamătul dulce din vânt.

Natura de jur-împrejur,

Pe sus e o boltă de-azur,

Pe jos e un verde covor,

Ţesut cu mii tinere flori.

Văd apa ce tremură lin

Cum vântul o-ncruntă-n suspin,[…]

Văd lebede, barcă de vânt,

Prin unde din aripe dând,

Văd fluturi albaştri, uşori,

Roind şi bând miere din flori.

Mihai Eminescu, Frumoasă-i ... (fragment)

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: apus, lin.
4puncte
2. Menționează rolul cratimei în secvența: Eu caut colò-n răsărit.
4puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din versurile: Răsfrânge-se cerul senin și Şi caut cu sufletul dus/La cerul pierdut în apus.                                                                            4 puncte

4.  Desparte în silabe cuvintele subliniate din versurile: Cu soarele nori sfâşiind și Văd fluturi albaştri, uşori.                                                                                  4 puncte

5.  Precizează tipul de rimă și măsura versurilor: Dumbrava cea verde pe mal / S-oglindă în umedul val, /
 O stâncă stârpită de ger / Înalţ-a ei frunte spre cer. 4 puncte 
6. Transcrie două figuri de stil diferite din poezie, pe care să le precizezi. 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la genul

liric a textului dat. 16 puncte În compunerea ta, trebuie:

  să precizezi două trăsături ale genului liric;
  să prezinți detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând fragmentul dat;
  să ai un conținut adecvat cerinței;
  să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                                                               Testul 3
Pagina 1 din 2

Ministerul Educaţiei Naţionale
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

SUBIECTUL al II-lea                                                                                                                                                  36 de puncte
 


Citeşte următorul text:

La marginea oraşului Alba Iulia, într-o pădure de pe dealul Mamut, a fost amenajat un parc de aventură. Pe o suprafaţă de aproximativ două hectare au fost amplasate diverse obstacole, care permit practicarea unor sporturi extreme. Se pot face căţărări pe panou, coborâri cu tiroliana, deplasări de la un copac la altul prin tuneluri de scânduri suspendate. […]

Parcul de aventură a fost amenajat în imediata apropiere a rezervaţiei dendrologice şi a zonei de recreere cuprinse într-un proiect al administraţiei locale din Alba Iulia.

Traseele sunt concepute pe grade de dificultate diferite, care pot fi practicate în funcţie de categoria de vârstă, respectiv de copii de până la şapte ani, de copii cu vârste între 7 şi 14 ani şi de adulţi. Prin activităţile desfăşurate în acest parc nu se doreşte doar un simplu prilej de recreere, ci şi o ocazie prin care să se dezvolte personalitatea copiilor şi a adulţilor. […] „Prin acest centru, dorim să aducem un plus de calitate pentru serviciile pe care le oferim, să elaborăm metode noi de lucru cu copiii, prin care să li se dezvolte curajul, încrederea, autocunoaşterea […]”, s-a declarat la momentul iniţierii proiectului.

Dorin Timonea, Parcul ascuns de lângă Alba Iulia: aventură în pădurea de pe dealul Mamut, www.adevărul.ro

A.   Scrie răspunsul pentru fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

1.   Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
  numele dealului pe care a fost amenajat parcul de aventură;
categoriile de vârste ale copiilor, în funcție de care sunt concepute traseele.
4 puncte

2. Scrie numele autorului și titlul articolului din care este extras fragmentul dat.
4 puncte
3.
Menţionează diateza și modul verbelor subliniate în textul dat.
4 puncte

4.  Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se exprimă: Pe o suprafaţă de aproximativ două hectare au fost amplasate diverse obstacole, care permit
practicarea unor sporturi extreme.                                                                                                 4 puncte

5.  Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora: Prin acest centru, dorim să aducem un plus de calitate pentru serviciile pe care le oferim, să elaborăm metode noi de lucru cu copiii, prin care să li se dezvolte curajul, încrederea, autocunoaşterea.                                                              4 puncte

6.   Construieşte  o frază  alcătuită  din  două  propoziţii  în  care    existe o  propoziţie  subordonată  subiectivă, introdusă prin conjuncția subordonatoare .          4 puncte

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută într-un  parc.                                                  12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea referitoare la  numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).














Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                                                               Testul 3
Pagina 2 din 2