Descrierea




Tipuri de descriere-
Descrierea de tip tablou
Descrierea de tip portret
Descrierea  ştiinţifica

Citește cu atenție textele date mai jos pentru a putea rezolva corect cerințele date:
A.”Ciocârlia ciripie, fâlfâind din aripioare,
Pe o scară de lumină, se coboară de sub soare.
Aerul e-n neclintire, el devine arzător,
Prepelița cântă-n grâie, greierul cântă-n mohor.

În cel lan cu spicuri nalte au intrat secerătorii,
Pe când era încă umed de răsuflul aurorii.
Toți, privindu-i de departe, par că-noată-n galbin râu,
Fetele fără ștergare și flăcăii fără brâu.

Secera, crai nou de moarte, mereu taie, spicul cade,
Prepelița își ia puii și se duce, lanul scade,
Iar în urmă, holda mândră, răsturnată prin bucăți,
Se ridică-n snopi de aur, se clădește-n jumătăți.”                (Vasile Alecsandri- Secerișul)

1)      Argumentează, într-un text de aproximativ 5 rânduri, că textul citat este o operă lirică.
2)      Transcrie câte o imagine: auditivă, dinamică, vizuală.
3)      Precizează rima și măsura primei strofe.
4)      Selectează un element terestru și unul cosmic.
5)      Precizează modul de expunere prezent în textul dat.
6)      Numește anotimpul descris în poezie și transcrie două structuri care fac referire la acesta.

B.”Eu am ani, numai vreo șapte.
Sunt șaten, cu ochi căprii.
Desenez, învăț și carte,
Aduc mamei bucurii.

Părul mi-este de talaj,
Gura, o căpșună coaptă,
Mofturos, ca de oraș!
Când mă cerți, nu scot o șoaptă.

Nu-s înalt, nici gras, vezi bine,
Nasul, iată-l, e cam lung!
Dar am să vorbesc cu tine
Să mi-l iei puțin la strung.

Ăsta-s eu, ești mulțumit?
Sufletul mi-e foarte mare!
Și, dacă tot m-ai găsit,
Să dăm mâna, frățioare!”            (Beatrice Silvia Sorescu- Autoportret)

1)      Transcrie trei substantive care fac parte din același câmp lexical.
2)      Selectează structura care face referire la gura băiețelului.
3)      Transcrie o structură din care se desprinde o trăsătură morală.
4)      Argumentează în 3-5 rânduri că textul B este descrierea unui portret.
5)      Precizează rima poeziei.
6)      Notează măsura ultimei strofe.
7)      Explică rolul virgulei din ultimul vers.

C.Aspect modern: Smartphone-ul Galaxy S5 are un aspect special, iar modelul perforat este oferit  în patru culori strălucitoare. Este atât de atrăgător și aveți un sentiment atât de plăcut când îl țineți în mână, încât nu veți mai dori să îl lăsați jos.
Rezistent la praf și la apă: Elementele naturii nu reprezintă o problemă pentru acest telefon. Modelul Galaxy S5 rezistă la transpirație, ploaie, nisip și praf. Astfel, puteți să îl luați cu dumneavoastră oriunde, indiferent unde mergeți.
Focalizare automată rapidă: Camera extraordinară, de 16 megapixeli, oferă o focalizare automată incredibil de rapidă. Așadar, nu veți rata niciun moment, indiferent cât de rapid este ritmul vieții.
Focalizare selectivă: Cu modelul  Galaxy S5, este foarte simplu să realizați fotografii cu aspect profesionist. Focalizarea selectivă vă permite să accentuațiceea ce este important și să defocalizați în mod artistic restul.
Senzor de puls: Este suficientă o apăsare a degetului pentru a fi pus la curent cu cel mai important puls, al dumneavoastră. Primul smartphone din lume cu un senzor de puls încorporat care vă permite să măsurați bătăile inimii cu o simplă atingere.
Samsung Gear Fit: Cu ajutorul primului ecran curbat AMOLED din lume care poate fi purtat ca accesoriu, Gear Fit vă urmărește de la încheietura mâinii mesajele-text, apelurile și e-mailurile, dar și pulsul. Astfel  încât să puteți rămâne în mișcare.
Download Booster: Aceesați cea mai rapidă conexiune, Download Booster asociază conexiunea Wi-Fi și rețeaua LTE. Astfel, puteți să realizați în aproximativ un minut activități precum descărcarea unui întreg film la calitate HD.
Mențineți bateriile încărcate: Nu vă faceți probleme dacă energia bateriei scade. Modul Ultra economie de energie schimbă setările ecranului la alb-negru și oprește funcțiile inutile pentru scăderea considerabilă a utilizării bateriei.
Scaner amprentă: Bucurați-vă de o securitate personalizată, la un nivel superior. Utilizați amprenta pentru deblocarea telefonului sau pentru achiziționarea conținutului prin serviciile Samsung, în locul introducerii parolei contului Samsung.

1)      Scrie într-un enunț numele modelului de telefon și sursa de unde a fost preluat textul.
2)  Selectează, din text, cinci termeni care fac parte din câmpul semantic al informației computerizate.
3)      Selectează, din text,cinci neologisme.
4)      Precizează dacă textul este literar sau nonliterar cu trei argumente exemplificate din text.


Adjectivul si portretul



Fisa de lucru
- Adjectivul și portretul –

Citește cu atenție textul de mai jos:

       O văz limpede, așa cum era. Naltă, uscățivă, cu părul alb și creț, cu ochii căprui, cu gura strânsă și cu buza de sus crestată în dinți de pieptene, de la nas în jos. (....). Ea-mi da părul în sus și mă săruta pe frunte. Ne duceam la umbra dudului din fundul grădinii. Ea își înfigea furca cu caierul de in în brâu și începea să să tragă și să răsucească un fir lung și subțire. Eu mă culcam pe spate și lăsam alene capul în poala ei. (...). Avea o poală fermecată, și un glas, și un fus cari mă furau pe nesimțite si adormeam fericit sub privirile și zâmbetul ei. 
                                               (Barbu Ștefănescu Delavrancea, Bunica)

Partea  I                                                                                                            (70 de puncte)
Cerințe:
10p) 1. Extrage din text 5 adjective arătând  substantivul pe care-l determină.

10p) 2. Stabileşte valoarea de adevăr a următoarelor enunţuri:
                              
a) Adjectivul lung are 2 forme flexionare.
b) Adjectivul uscățivă s-a format prin derivare cu sufix.
c) Adjectivul fermecată din enunţul : Avea o poală fermecată... determină substantivul „poală”- gen masculin, număr plural, caz Nominativ.
d) Adjectivul alb este invariabil.
e) Adjectivul din structura un fir lung  este propriu-zis.

10p) 3. Alcătuiește două enunțuri în care adjectivul fericit să îndeplinească, pe rând, funcția sintactică de nume predicativ, respectiv de atribut adjectival.

10p) 4. Identifică din listă adjectivele provenite din verbe la participiu: rupt, deștept, zemos, ars, ridicat, gustos, ciudat, sfâșiat, scris.

10p) 5. Transcrie două trăsături care definesc portretul fizic al personajului Bunica.

10p) 6. Menționează o trăsătură morală a personajului și modalitatea de caracterizare.

10p) 7. Bunica face unele gesturi care nepotului îi sunt foarte dragi. Alege o secvență care conține un astfel de gest și scrie două - trei rânduri despre semnificația lui.


Partea a II-a                                                                                                      (20 de puncte)
Nepotul a descris-o din amintire pe bunica lui. Inversează rolurile si realizează, în 8-10 rânduri, un portret al nepotului făcut de către bunică.

În compunerea ta, trebuie:
Să folosești trei adjective invariabile pe care le vei sublinia.
Să folosești descrierea ca mod de expunere dominant.
Sa-i dai textului un titlu potrivit.
Să respecți tematica compunerii.

Se acordă 10 puncte din oficiu!  


Doina


Clasa a VIII-a
Evaluare
Doina


Se dă textul:

Codrule, codruţule,                             Plouă, plouă, iarba creşte
Bunule, drăguţule,                               Dorul mândrei mă topeşte;
Ian desfă-ţi cărările,                            Plouă, plouă, iarba-nspică,
Să-mi duc supărările,                          Dorul mândrei rău mă strică,
Dorul mândrei arzător,                       Inima mi se despică.
Că mă face călător.
(Lucian Blaga -  Antologie de poezie populară)


Subiectul I (30 de puncte)

1.      Daţi sinonime cuvintelor: călător, mândrei. 5p
2.      Explicaţi modul de formare al următoarelor cuvinte din text: călător, rău. 5p
3.      Precizaţi rolul virgulei din primul vers.    5p
4.      Precizaţi două grupuri de sunete din versuri.  5p
5.      Analizaţi următoarea frază, precizând felul propoziţiilor:
Nemulţumirea lui era că încercarea de a pregăti expoziţia părea eşuată din cauza lipsei de spaţiu.  5p
6.      Analizaţi sintactico-morfologic un predicat de la exerciţiul anterior.  5p

Subiectul al II-lea (30 de puncte)

1.      Demonstrează într-o compunere de minimum 150 de cuvinte că textul este o doină populară.
           

Notă: Din oficiu se acordă 20 de puncte. Alte 20 de puncte se vor acorda pentru ortografie, punctuaţie, aşezare în pagină şi lizibilitate.

Propozitia subordonata predicativa




                             Fişă de lucru
                                                     -  Predicativa –

I. Delimitează propoziţiile predicative şi completează tabelul:
1.Intrebarea era dacă va ajunge la timp.
2.Regula rămâne aşa cum era stabilită de juriu.                                         
3.Nelămurirea noastră era ce caută el acolo.
4.Dorinţa mamei era ca toţi să ajungem acasă în vacanţă.
5.Actorul părea că şi-a uitat rolul.
6.Primul lui drum fusese cum nu-şi închipuise vreodată.
7.A rămas să vină cât poate de repede.
8.Premiantul va deveni ce-şi va dori în viaţă.
9.Andra era cum o ştiam din copilărie.
10.Primul lui dubiu a fost dacă am înţeles explicaţiile.

Prop.
P1
Notează PN incomplet
element
introductiv
P2
stabileşte termenul regent
Contrage P2
PN
complet
1





2





3





4





5





6





7





8





9





10





II. Scrie , în spaţiul corespunzător contragerea următoarelor propoziţii predicative:
1.Dorinţa mea era să câştig.              ………………………………………………
2.El a devenit ceea ce nu se gândea.  ………………………………………………
3.Dana pare să fie elegantă ca Oana. ………………………………………………
4.Vărul meu s-a făcut ce şi-a dorit.   ………………………………………………
5.Învăţând la Paris, va ajunge să vorbească corect franceza.   ……………………….
6.Serbarea a ieşit cum au planificat. ……………………………………………….
7.Unchiul meu a rămas cum era acum zece ani.   ………………………………
8.Fidelitatea înseamnă să-l respecţi pe cel de lângă tine.         ………………………

III.Scrie trei fraze alcătuite din :
1.PP+PP+PR:

……………………………………………………………………………………….
2.PP+PR+PP:

…………………………………………………………………………………………
IV. Scrie în spaţiul corespunzător, propoziţiile predicative obţinute prin expansiunea numelor predicative din următoarele propoziţii:
1.Fratele meu pare bucuros.
2.Norocul lui a fost îndemânarea.
3.Am ajuns conform dorinţelor părinţilor.
4.Munca înseamnă sacrificiu.
5.El a rămas dascăl în sat.
6.Satisfacţia mamei era reuşita copiilor.
7.Adrian a ieşit învingător.
8.Iubirea înseamnă înţelegere.
9.Bunica e neschimbată de ceva ani.
10.Petrecerea a fost un succes.

                                     
                                                                                                                            
                                                                            

Propozitii subordonate

                 Test de evaluare 
  Clasa a VIII-a     
PROPOZIŢII   SUBORDONATE

            I. Despărţiţi frazele în propoziţii şi precizaţi felul acestora:
            1) Mă ocup cu ce îmi place.
            2) În frunte mergeau cei doi care cunoşteau drumul.
            3) Harap-Alb vede el bine unde merge treaba.
            4) El tace pentru că e fricos.
            5) Du-te către cine vrei.
            6) Mă pregătesc să plec la munte.
            7) Cine e leneş mai mult aleargă.
            8) Fiindcă era un om blând, toată lumea îl iubea.
            9) Ia orice carte doreşti.
            10) Turcii nu taie decât capetele care se pleacă.
            11) Câmpul este frumos, deşi n-a plouat demult.
            12) Cum îl scoli cere de mâncare.
            13) Îl poţi vedea oricând vrei.
            14) Fuge cum fuge o rândunica.
            15) Spuneam cui mă întreba.
            16) Aş fi bucuroasă dacă ai veni.
            17) Obiceiul lui era că citea cu glas tare.
            18) Leagă calul unde zice stăpânul.
            19) Vin la şcoală ca să învăţ.
            20) Se vede că nu cunoşti locurile.
            21) În caz că plouă, amânăm excursia.
            22) Casa e cum o ştii.
            23) Gura babei umbla cum umblă meliţa.
            24) Cu toate că ştia, se arătă morat.
            25) Ei erau săraci de n-aveau dupăce bea apă.

Propozitii subordonate


Clasa a VIII-a
FIȘĂ DE LUCRU ( propoziţii subordonate)

  • Citeşte cu atenţie următoarele fraze si analizeaza-le:

  1. Viaţa e ceea ce ţi se întâmplă în timp ce eşti ocupat să faci alte planuri.

  1. Viaţa nu este o enigmă ce trebuie dezlegată, ci o realitate care trebuie trăită.


  1.    Viaţa este ultima obişnuinţă pe care trebuie s-o pierdem, pentru că este prima pe care am căpătat-o.

  1.    Viaţa este o scurtă plimbare din leagăn în mormânt - şi desigur că se cuvine să fim amabili unii cu alţii pe parcursul drumului.


  1.    America este o ţară care nu ştie unde merge, dar este hotărâtă să stabilească un record de viteză pentru a ajunge acolo.

  1. Prietenii sunt acei oameni rari care te întreabă ce mai faci şi apoi aşteaptă să audă răspunsul.


  1.     Un prieten este cineva care te cunoaşte aşa cum eşti, înţelege ce ai fost, acceptă ce ai devenit şi, cu blândeţe, te lasă să creşti în continuare.

  1.    Educaţia înseamnă să ştii unde să te duci pentru a găsi ceea ce ai nevoie să ştii; şi înseamnă să ştii cum să foloseşti informaţiile pe care le afli.


  1.     Matematica este o formă de poezie care transcende poezia prin aceea că proclamă adevărul; o formă de raţionament care transcende raţionamentul prin aceea că vrea să înfăptuiască adevărul pe care îl proclamă; o formă de acţiune, un comportament ritual, care nu găseşte împlinire în faptă, ci trebuie să proclame şi să elaboreze o formă poetică a adevărului.

  1.    Curajul ireproşabil înseamnă să faci fără martori ce ar fi cineva capabil să facă dacă ar privi toată lumea.


  1.     Poezia e un mod ceremonial, ineficient de a comunica iraţionalul, este forma goală a activităţii intelectuale. Ca să se facă înţeleşi, poeţii se joacă, făcând ca şi nebunii, gestul comunicării fără să comunice, în fond, nimic, decât nevoia fundamentală a sufletului uman de a prinde sensul lumii.

  1.      Să râzi des şi mult; să câştigi respectul oamenilor inteligenţi şi afecţiunea copiilor; să câştigi aprecierea criticilor oneşti şi să înduri trădarea prietenilor falşi; să apreciezi frumuseţea, să găseşti ce e mai bun în ceilalţi; să laşi în urma ta o lume mai bună, fie printr-un copil sănătos, o grădină îngrijită sau o condiţie socială emancipată; să ştii pur şi simplu că cineva a respirat mai uşor doar pentru că tu ai trăit. Asta înseamnă să ai succes.


  1.    Destinul este acea parte din Timp în care Istoria îşi imprimă voinţa ei asupra noastră. De aceea trebuie să-i rezistăm, să fugim de el, să ne refugiem în Spectacol.

  1. Să iubeşti înseamnă să doreşti, să vezi, să atingi, să simţi, cu toate simţurile deodată.


  1.    Religia înseamnă să faci ceea ce e drept. Înseamnă să iubeşti, să slujeşti, să gândeşti, să fii umil.

  1.    Geniul este un om în care vei găsi cel mai puţin puterea de a se ocupa de ceva insipid sau fără gust în sine. El îşi încalcă angajamentele, nu răspunde la scrisori, îşi neglijează incorigibil îndatoririle de familie, pentru că nu are puterea de a-şi abate atenţia de la acele mult mai interesante trenuri ale imaginaţiei cu care geniul său îi ocupă mintea în mod constant.


  1.    Ironia e un excitant preţios: mai curând decât o învinuire, ne sileşte să ne facem examenul de conştiinţă.

  1.    Umorul este lucrul măreţ, salvator. În momentul în care se relevă, toate iritaţiile şi resentimentele dispar si sunt înlocuite de un spirit solar.


  1.    Experienţa este cel mai dur profesor, pentru că întâi îţi dă testul şi apoi îţi spune care era lecţia.

  1.     Admiraţia este un sentiment luminos care, când apare în toată puritatea lui, repezintă negreşit o pornire înaltă a sufletului uman şi ridică într-adevăr pe om deasupra animalului, sentiment mult arătat şi puţin simţit care are soarta metalelor nobile şi a diamantului: este des imitat, şi imitat câteodată aşa de bine, încât înşeală chiar ochiul cel mai atent.


  1.      Moartea e un abis, în care, deşi ştim că trebuie să pătrundem cu toţii, de câte ori intră acolo cineva drag şi apropiat, în noi, cei rămaşi pe marginea prăpastiei, se sfâşie sufletul de teamă, jale, disperare. Toate raţionamentele se sfârşesc la acest mal şi-ţi vine doar să strigi după un ajutor, care nu poate veni de nicăieri. Singura salvare, singura mângâiere ar putea fi credinţa, dar cineva care n-are nici lumânarea asta în mână, acela pur şi simplu poate să înnebunească la gândul nopţii veşnice.

Ţi se cere:
-să analizezi frazele date, respectând algoritmul învăţat (subliniezi predicatele, evidenţiezi elementele de relaţie, delimitezi şi numerotezi propoziţiile, menţionezi tipul fiecărei propoziţii);
-să realizezi schema raporturilor sintactice pentru frazele 2, 5, 9, 14, 20, 21.


Pastelul


Pastelul –schelet orientativ pentru argumentare

 Pastelul este o specie a genului  liric ce descrie un peisaj, un fenomen al naturii, un anotimp, un moment al zilei, în care poetul  îşi exprimă discret sentimentele generate  de  peisajul descris, printr-un  limbaj artistic , expresiv.
 Poetul ... transpune în versuri cu multă sensibilitate  încântarea pe care i-au transmis-o misterioasele frumuseţi ale naturii, tematică ce se dezvăluie şi în opera  „…………….”.
         Textul redă prin mijloace descriptive aspecte ale unui minunat tablou din natură, surprins într-un moment de graţie: (într-o zi / seară / noapte de vară / toamnă / iarnă / primăvară.)
         Mesajul poeziei devine mai sugestiv  prin utilizarea unor motive  precum:...(ex.comuniunea om – natură, codrul,  dealul,  valea, drumul, frunza, floarea, izvorul,  vântul,  păsărea, luna,  lacul, trecerea timpului,  eternitatea naturii,  efemeritatea omului,  deşertăciunea, etc).
 Aceste versuri  aparţin unui pastel deoarece au caracter liric. Întâlnim un lirism de tip obiectiv/subiectiv
Eul liric îşi face simţită prezenţa discret prin mărci specifice: pronume şi / sau adjective pronominale posesive la persoana I şi / sau a II – a ( ex); verbe persoana I şi / sau a II – a ( ex); verbe la imperativ ( ex); interjecţii (ex); substantive în vocativ ( ex).
          În al doilea rând, acesta, aflat în ipostază confesivă/contemplativă/reflexivă, îşi exprimă în mod direct sentimentele de .....(admiraţie, dragoste faţă de natură), prin intermediul imaginilor artistice: vizuale ( ex), auditive (ex ), olfactive ( ex ), cromatice ( ex ) .
       Atmosfera  descrisă este plină de ………..( mister, farmec, tristeţe, nostalgie, melancolie, bucurie, veselie, dragoste de viaţă, măreţie,apăsare, etc.) .
           Privirea se îndreaptă dinspre un plan apropiat înspre  unul îndepărtat...(ex), dinspre plan terestru înspre planul cosmic.(ex.) , dinspre planul exterior (ex) înspre planul interior(.ex).    
Imaginile artistice sunt susţinute prin figuri de stil specifice descrierii, dar şi pastelului : epitete, personificări si comparaţii, enumeraţii. Epitetele sunt variate şi sugestive: ( ex). Acestea alcătuiesc un tablou din natură monocromatic (o culoare predominantă) sau ( ex) / policromatic (predomina mai multe culori) ( ex ).  Prin enumeraţii se dă amploare si diversitate tabloului descris( „ex”). Personificările  dau viaţă peisajului ( ex ), metaforele ce sugerează impresii, stări ale eului liric( ex), inversiunile  accentuează încărcătura de înţelesuri a unor termeni sau sintagme( ex), comparaţiile  stabilesc asemănări surprinzătoare ( ex) etc.
Muzicalitatea şi armonia versurilor sunt susţinute şi prin elementele de prozodie, versuri  lungi/ scurte, cu rima ….., ritmul……….., măsura de .....silabe, ce alcătuiesc strofe de ....  versuri .
Prin toate aceste trăsături, este evidentă apartenenţa operei „……………” la această specie a genului liric, pastelul   dovedindu-se a fi o minunată creionare artistică a naturii.

Basmul

   


Basmul- schelet de argumentare

                   Basmul este o specie a genului epic, popular sau cult, in care sunt relatate intamplari fantastice puse pe seama unor personaje simbolice ce reprezinta binele si raul , avand un final fericit si un mesaj moralizator.
                 Consider ca fragmentul din opera literara ……' este un basm (popular/cult), deoarece ilustreaza trasaturile speciei mentionate si totodata caracterele specifice literaturii populare: oral, anonym, colectiv si traditional.
                 Tema este…(lupta dintre bine si rau, destinul, calatoria, drumul initiatic al eroului.) Motive intalnite sunt: imparatul fara urmasi, superioritatea mezinului, probele, drumul cu obstacole,apa vie si moarta, cifrele simbolice,calul nazdravan, nunta, sf.Duminica, etc).
                  In primul rand, remarcam existenta formulei initiale specifice basmului prin care ni se deschide orizontul unei lumi ireale, vagi: …(,,A fost odata ca niciodata'' )si existenta formulei mediane…,,(merse, tot merse pana ce…’’) sau a celei finale:…( ,, incalecai pe-o sea si v-o spusei dvs. asa'') care scoate pe cititori din lumea imaginara.
                 Intamplarile au un caracter fabulos, prezentand aventurile...( fiului de imparat in incercarea de a-l prinde pe hotul merelor de aur). (Scurt rezumat...)
Apar si cifrele magice: …(trei zmei, trei fete si trei frati, trei probe), obiecte magice…(…) sau animale care il ajuta pe erou…(…..).
                 In al doilea rand, eroul intamplarilor este…( Praslea), deoarece participa la intreaga actiune si este reprezentantul binelui…. (Numele sau ii sugereaza trasaturile: cel mic, dar si cel viteaz.) Pe parcursul fragmentului el reuseste sa-si demonstreze calitatile: inteligenta(….cand isi face un plan pentru a prinde hotul), curajul si vitejia (…in confruntarea cu zmeii), dar si mila (….salveaza puii de zgripsor si nu se razbuna pe fratii sai), credinta….,puterea fizica……,inteligenta…….
                In concluzie, prin personajele cu puteri supranaturale, prin motivele fabuloase care sustin tema, prin formulele specifice si prin cadrul spatio-temporal, textul se incadreaza in specia basmului.

Doina



Doina-schelet de argumentare la specie 

            Doina este expresia celor mai profunde sentimente ale omului simplu din poporul român. Este o specie a genului liric în care sunt exprimate, de obicei pe o linie melodică, sentimente profunde de dor, dragoste, jale, înstrăinare, revoltă sau de tristeţe, proiectate într-o atmosferă rurală, arhaică.       
          Textul.....respectă pe deplin caracteristicile unei doine populare.
          Tema poeziei este…….( iubirea, soarta, libertatea, dreptatea, înstrăinarea, trecera timpului, singurătatea) Aceasta este susţinută de urmatoarele motive:…
            Un prim argument este lirismul de tip subiectiv, desi orice mesaj al doinei are o mare putere de generalizare. Eul liric este, de obicei, în ipostază confesivă, un…….(îndrăgostit, revoltat, haiduc, iubitor de libertate,etc) si  se regaseşte prin mărci specifice………El îşi exprimă sentimente de…..
            In al doilea rând, expresivitatea limbajului artistic vine din frumuseţea firească a termenilor populari……., a arhaismelor…… si a regionalismelor din zona în care a fost creată ex.
            Specifice doinei sunt ca figuri de stil metaforele, epitetele si repetiţiile cu o mare putere de sugestivitate. Ex…De asemenea, diminutivele …..au rol expresiv de a da profunzime sentimentelor.             Elementele de versificație sunt specifice poeziilor populare: prezenţa versului-refren… ,ritmul trohaic cu versuri scurte , rima ....imperecheata, măsură de ....silabe .
            Așadar, ținând cont de cele enunțate, dar şi de caracterul anonim, oral, colectiv, sincretic si tradiţional, putem afirma ca textul ………… este o doina populară.